Aktuális

Sajtószemle 1940/41

Nem akármi akadt ám a kezem ügyébe a napokban: “az Ujság MINDENT TUDOK évkönyve”, a “mai élet lexikona” egyenesen 1940/41-ből! Ha akkor nem jön a háború (és pláne ami utána jött), kis hazánk már rég nem itt tartana… Az újság – vagy inkább magazin – mindenesetre nagyon komoly, ezért most következzék egy kis informális sajtószemle.

újság 1940/41

Először is, nézzük a tartalomszolgáltatás munkáját:

Az akkori neurolingvisztika – bőven Chomsky előtt – még úgy látta, bizonyos népek hangképzőszerveik sajátos mivoltjából kifolyólag képesek egyes hangok kiejtésére, míg mások nem. Naiv gondolat… Ma már persze tudjuk, hogy a hangjukat próbálgató kisgyerek minden létező nyelv minden hangjának kiejtésére képes, de 6 és 10 hónapos kora között szép lassan “megszabadul” azoktól a hangoktól, amiket környezete nem használ. Egyszerűen nem próbálkozik kiejtésükkel többé, és később már csak tudatos tanulás útján sajátíthatja el azokat. (Ezért van némi fantázia a picibabák nyelvoktatásában. Ugyan egy szóra sem emlékszik majd később, de legalább nem lesz akcentusa – már ha anyanyelvi beszélő tanította.)

Külön vicces, mit ír az eszperantóról meg a háború-veszélyt csökkentő egynyelvűségről. Mintha a háborúk VALÓDI oka nyelvi-etnikai-vallási alapokon nyugodna, és nem gazdasági-hatalmi-pénzügyi háttere lenne. Egyébként is picit naiv a cikk hangvétele… mintha a szerző nem egészen tudná eldönteni, milyen műfajban ír épp. Esszének, értekezésnek túl terjengős (és személyes), a véleményközlő műfajok meg egy fokkal egyedibb hangvételt (és kevesebb klisét) is elbírnának.

Aztán érdekes ez a kislexikon is, amiben többek között a kapitalizmust és a kommunizmust is definiálják (érdemes megnézni), burkolt kritikával illetve az utóbbit. Igazi “tőkés” újságról van szó különben: originál magyar címer, ami aztán 40 évre eltűnt, császári-királyi és magánbankok hirdetései dögivel, katolikus és zsidó (!) magániskolák tucatjával, nyereményjátékok és adatok a korabeli multik áldásos tevékenységéről (Globus, Scholl, Julius Meinl stb. ma is virágzik).

marketing és infó-szerzés a'lá 1940/41

És valami, ami a korabeli marketingre is jellemző volt már ezek szerint (persze sejtettük, hogy nem új találmány): a szolgáltatással egybekötött infó-szerzés! Adunk valamit ingyé’, csak add meg az adataidat, hogy tudjuk ki vagy, mert a legértékesebb infó, hogy tudjuk, kikre építsük a piacot! És a végén mindenki jóljár… Mindezt ráadásul egy berlini székhelyű multi csinálja, társadalmi célú hirdetésbe ágyazva. Komoly.

Advertisements
Eszter névjegye (838 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

2 hozzászólás Sajtószemle 1940/41 bejegyzéshez

  1. Elég igenjó!

  2. D (tudod ki) // január 7, 2009 - 15:29 // Válasz

    Ez nagyon tetszik, ezt adta ki véletlenül a randomgenerátor a bejegyzéseid közül, az ilyesmi régóta érdekel engem is.

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: