Aktuális

És mi a helyzet a szociológus lurvával…?

Meghívót kaptam egy klubba, ami a Répamese, avagy egy majdnem kurva naplója című blog mögötti igazságot* próbálja kideríteni. A Lurva.blog.hu oldallal egyébként már korábban is találkoztam, de nem merült fel bennem, hogy valóban "Barbara hercegnő" szociológus hallgató kérdőíves kurvulásáról van szó, hanem nagyjából a bejegyzések pár perces átfutása után láttam, hogy egyszerű gerillamarketing ez a Vágyaim.hu cuccainak promózására. De vajon mi lesz a gerillázással hosszútávon? Teljesen átveszi a hatalmat a hagyományos hirdetési módok felett vagy éppen etikai-jogi szabályozások béklyójában előbb-utóbb visszaszorul?

Mi is ez a lurválkodás?

Kezdjük egészen az elején, hiszen nem vagyok sem sales-es, sem marketinges, de még csak ilyen irányú végzettségem – vagy ambícióm – sincs. Egyszerűen csak laikusként – és médiamunkásként – figyelem a reklámpiac fejlődését, így aztán a Lurva.blog.hu bemutatkozása is azonnal felkeltette az érdeklődésemet:

“Egy szociológus csaj kézzelfogható felmérése a prostituáltakról – ugyanis én -legyek mondjuk Barbi- január 11.-től 14-16 héten át kurvának állok. A blogon a beszámolóimat olvashatjátok, ami nem, nem szexblog lesz, hanem tudományos kutatás. Nem az érdekel, kinek mekkora, és meddig döngölt, hanem a háttér, ki miért jár hozzám, milyen az én életem stb. stb. A kuncsaftok nem tudják, hogy “álprosti vagyok” mert hirdetésre jönnek – csak utána közlöm velük, hogy ingyen volt (nem, nem kérek pénzt!) csak töltsenek ki egy anonim kérdőívet. Pontosan ezért a blogon keresztül -akik tudják, hogy ez egy ingyenmenet:)- nem tudjátok majd felvenni a kapcsolatot velem. A blogon a kommentezést letiltom, mert tudom mi lenne. Az utolsó bejegyzésemet majd lehet kommentálni mintegy 14-16 hét múlva… KÖSZÖNJÜK A VÁGYAIM.HU OLDAL (direkt nem anyagi!) TÁMOGATÁSÁT! http://www.vagyaim.hu”

Ezt követően aztán rapszodikus bejegyzésekbe oltott lájtos erotika rajzolódik ki az olvasó szemei előtt, amiben időről időre – mintegy véletlenszerűen – felbukkan egy-egy link a már említett szexbolt online katalógusához. Egyszerű, átlátható, ügyes gerillamarketing – miért kell itt bármit is találgatni? A Lurva.blog.hu szórakoztató történet, de attól még – ha rejtett formában is – hirdetés. Az a tény, hogy a történettel először (!) – a Napiszart, a Netszart és a Puruttyát is beelőzve – a Subba foglalkozott, természetesen sejteti, hogy fizetett kampányról van szó, és a szerződés a termékportfólió egyéb felületeit is – talán a Subba mellett még a Velvetet is, ki tudja – érinti. Ugyanakkor persze megesik az is, hogy egy friss termék mögötti kreatív csapat közvetítő nélküli magánakciója a gerillázás, ami természetesen semmilyen törvényt nem sért, hiszen a blogmotornak is jó, ha napi 25 ezer plusz olvasót kap. (És igen, a lehetőségek között annak is marad matematikai valószínűsége, hogy a szaftos médiahekk valójában nem is hekk, csak annak tűnik.)

Jobb – és hatékonyabb – ma egy gerilla, mint holnap egy banner

A tapasztalat az, hogy 2010-ben – mikor a bannervakság szót még a 12 évesek is hallották már – a sales-es munkatársak nem elsősorban bannereket értesítenek, hanem egyéb kampányok publikálásával generálnak óriási bevételeket. A megrendelő nem bannert kér, hanem felhasználói tartalomnak álcázott, finom, burkolt promóciót – a reklámjog még nem szabályozza a gerillát, ilyenkor még az (x)-et sem kell a cím után feltüntetni, tehát abszolút életszagú történetről van szó, amit csak az értő szemek ismernek fel azonnal. Mit szépítsük, én például már hat-hét gerillán vagyok túl online pályafutásom kezdete óta: volt, hogy én írtam a teljes szöveget fix instrukciók alapján, de arra is akadt példa, hogy a kedves megrendelő küldött mindent, a kreatívokkal együtt, én pedig csak feltöltöttem és a főoldalra pakoltam az anyagot, amikor/ameddig/ahányszor kérték – mert ilyen ügyfélközpontú vaddisznó vagyok én, kérem szépen.

A szakmában egyébként általános jelenség a burkolt promóció: az elmúlt években minden nagyobb portál/termékportfolió szerkesztőjével egészen biztosan előfordult már párszor, hogy felhívta a sales-es kolléga: “helló, a megrendelő azt szeretné, ha nyitnánk egy blogot/profilt/oldalt nálunk, és heti négy bejegyzésben fecsegnénk buliról és szexről csajos hangnemben, és egy vagy két posztban meg lenne említve az is, milyen óvszert/fogamzásgátló tablettát/betétet/dezodort stb. használ a tag, mindjárt küldöm a képeket és a linkeket, meg a pontos paramétereket…” Ilyenkor mindenki jól jár: a megrendelő kap egy ellenőrizhető-alakítható kreatív anyagot dizájnnal, szöveggel, a cég számlájára jelentős hirdetési bevétel érkezik, az adott felület pedig jobb esetben sok-sok kattintást kap, pláne, ha a megrendelő a termékportfólió teljes palettáján fizet a felület promójáért. Sőt: még az olvasó is örülhet, mert jobb esetben hasznos/informatív/szórakoztató tartalmat kap ajándékba, közben pedig nem is sejti, hogy reklámmal találkozott éppen.  Jobb stratégia ez, mint a villódzó, felugró, beszélő, zenélő, mozgó hirdetési felületek pofába tolása, lássuk be.

No és mi van az etikai, jogi háttérrel?

Miért írtam erről éppen most? Mert a Lurva.blog.hu körüli újra és újra fellobbanó érdeklődés elgondolkoztatott egy picit: vajon mikor és hogyan szüleik a gerillamarketing különböző formáira ráhúzható törvényi szabályozás? Hiszen a lényeg itt pont az, hogy senki számára se legyen egyértelmű, hogy reklámról van szó – ugyanakkor etikailag megkérdőjelezhető annak helyessége, hogy olyasmit olvasunk, látunk, hallunk, küldözgetünk egymásnak, amiről sokszor nem is sejtjük, hogy valójában micsoda. A tinédzser azt hiszi, szexológussal osztja meg a problémáit, közben egy bizonyos védekezési módszert ajánl neki egy arc nélküli idegen, a fiatal nő úgy látja, a környezetvédelemről olvas vagy a mellrák áldozatait támogatva kattint, ehelyett azonban mosóport próbálnak eladni neki, a középkorú férfi azt hiszi, autótesztelésen vesz részt, közben pedig aktatáskákat akarnak rásózni… vajon lesz egy pont, amikor a fogyasztóvédelem, az etikai kódex vagy a reklámjog (?) betiltja a gerillamarketinget? A válságnak köszönhetően a reklámpiac durva pofont kapott, és jelenleg ez az a fő – és talán egyetlen igazán működő – hirdetési forma, ami a lapkiadók számára bevételt generál…

Vajon meddig tart a lurvulás és mi lesz a lurvák sorsa?


*persze a sztorinak nyilván van valóságalapja, elvégre ne feledjük, hogy minden nő kurva

Advertisements
Eszter névjegye (831 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

11 hozzászólás És mi a helyzet a szociológus lurvával…? bejegyzéshez

  1. Kedves Eszter,

    Sajnos a cikkben tévedtél, mert a lurva.blog.hu-t NEM a Vágyaim.hu szerkeszti!
    Az index.hu főoldalán találtuk mi is a blogot, csak gyorsan lecsaptunk rá, mint kiváló marketing lehetőség. Ténylegesen adtunk termékeket kipróbálásra.
    De örülünk, hogy ennyit foglalkoznak a bloggal. :)

    Üdv,
    Vágyaim.hu marketingese

    • Teu,

      Ez egy korrekt válasz, pontot tesz a tyúk és a tojás kérdésére: már megvolt, és kapóra jött. (Persze lássuk be józanul, hogy ellenkező esetben sem mondhatnál mást. :))

      E

  2. Megnéztem a fent említett blogot és nekem az az érzésem, hogy a csajsziban van egy adag nimfománia. :D
    Őszintén szólva hogy lehet hitelesen szakdolgozatot írni egy ilyen témáról, mint a prostitúció, úgy, hogy közben figyelmen kívül hagyja a pszichikai részét. Nem attól fogja megérteni a prostituáltakat, hogy fűvel-fával összefekszik és ezt még közzé is teszi egy blogon. Hanem attól, mikor tudatosul benne, milyen az, pénzt kapni azért, hogy örömet szerezz egy idegennek. Én a helyében egy jelképes összeget igenis kérnék a kuncsaftoktól, csak hogy tudjam, milyen megterhelő is ez lelkileg.

    “Nem kurva vagyok, hanem a vendégeiket tanulmányozom. A kettő nem ugyanaz.”
    Igazad van fiam, te egyszerűen csak ribanc vagy! :D

    • Jaja, ez amúgy olyan naiv, tudatlan, primitív gondolat: megismerni a prostituáltak és vendégeik világát úgy, hogy fűvel-fával lefekszem. Nyilván minden prostinak más a motivációja – lásd Csak a madarak – és a vendégek között is ezerféle van, az indokok pedig 8-10 félék lehetnek nagy vonalakban. Az ilyen gondolatmenet tehát amolyan önigazolás és erkölcsi feloldás lehet a az idegenekkel kefélésre, amit társadalmi stigma kísér.

  3. John E. Kulak // április 9, 2010 - 13:49 // Válasz

    A gerillamarketing lehetne egyfajta kiút a bannervakság ellen, mikor valami szórakoztatót nyújt a felület pl. a tévéreklámok titokban családgyilkos gondolatokat dédelgető reklámbéli családanyák bágyasztó hüvelygomba-reklámjai helyett.
    A jelenlegi promóciós platformok hallgatólagos közmegegyezés részei. Mi nem nézzük a reklámokat, maximum a gyártó nevének sulykolása szül beidegződéseket, a megrendelő fizet, de egyben beépíti a termék árába. (JE.kulaki folyományom tehát: tölts filmeket nyugodtan, úgy is kifizetted már a reklámidőt).

    Aztán néha – sőt, talán többször, mint nem – rosszul sülnek el a kreatív kampányok:
    http://futoblog.wordpress.com/2008/07/31/bloghu-umlaut-utan-matrica/

  4. Hát ha ez szociológushallgató vagy szocilógus, akkor én meg harcsa vagyok. Aszittem h a pózok leírása max szexológia :)

    • Tulképpen nehéz eldönteni, mi a valószínűtlenebb: az, h a csaj szociológus, vagy az, hogy prostituált. Vagy egyszerűen csak az, h létezik. :)

      • A szociológus tuti nem áll. Hol van ezekben a posztokban tudományos kutatás? Most nincs időm írni, meg hárman voltak, így csináltuk. Még csak nem is érdekes, vazz.

    • Egyetértek. Én is harcsa vagyok… Az addig rendben van, hogy a szociológusok lazák, de nem hiszem, hogy ennyire. Ráadásul azt írja, doktori képzésre jár. Persze, és majd elő áll a tanszéken, hogy mekkora kutatást végzett és ezért majd jól megdicsérik. Ha egy ilyen anyagot ad le kutatási munkának, akkor bármelyik prosti jelentkezhet doktori képzésre, sőt még jobban is teljesítenének, mert legalább hitelesek lennének, tényleg prostik lennének, sőt tényleg léteznének…Tudományos kutatásnak nevetséges, szexológiának meg kevés. Pont arra jó, amire (szerintem) kitalálták: hogy beszéljenek róla és eladjanak egy bugyit.

  5. na tessék, én meg néhány hónappal (héttel? furcsán viselkedik az idő így végzős fősulisként…) ezelőtt félve írtam le, h ez bizony talán gerillamarketing. pedig utólag visszagondolva eléggé levágós volt, amikor a “csaj” azt írta, h vmi sunalyukas csipkecsodában szeret egyedül lenni otthon, persze a kifejezést jól rálinkelve a termékre. de hát lady gaga meg fűzőben zabál pizzát a tv előtt saját bevallása szerint, szóval talán csak én vagyok melegítős-pólós típus @=P

    az viszont tuti, h a “kutatás” lehetett volna körültekintőbb. esetleg megkérdezhettek volna vmi szerencsétlent, aki írt már kutatásos szakdogát, h miként fest egy tisztességes fölmérés, még ha nem is reprezentatív. de kit érdekel mindez, ha sikerült vásárlókat szerezni…?!

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: