Az év legalternatívabb napja
Rögtön utána igazi rapet is láttunk-hallottunk egy meglehetősen underground és földszagú filmbe ágyazva, ami a 90-es évek közepének brutális Egri úti lakótelepeinek gettóvilágát volt hivatott illusztrálni egy Dangerous nevű önjelölt rapper szemüvegén keresztül. Dangerous ritmusérzéke hagyott némi kívánnivalót maga után, és a gettó sem tűnt annyira rémisztőnek, mint ahogyan azt az Open Film Fesztivál-győztes rendező, Komenczi Norbert láttatta volna. Igazából a felületes szemlélődő azt hinné, egy rosszul borotvált ragyás fiatalember mocskos szájjal vagánykodik autentikus lakótelepi kontextusban, s ennyi a film – ám az igazi érték a 90-es évek közepének gyöngyösi utcáiban rejlik. Ladák, Trabantok, Zsigulik és Skodák mellett feltűnő rég letűnt kocsmák, omló falak, elhagyatott bevásárlóközpontok rémlenek fel az értő szemek előtt, a falon a híres ICE-T poszter figyel a 94-es BRAVO-ból, s fő motívumként pedig ott a jó öreg vadász, ami nyilván Kelet-Európa minden szegletében pirosborból és kólából készül, és a kispénzű fiatalok közkedvelt itala. Egy pillanatra a korszak híres-hírhedt maffiagyilkossága is belobban, ám a rossz utószinkronnak köszönhetően nehéz érteni a szöveget a sűrű “bazmegek” és “anyabaszók” erdejében. Azt hiszem, mindannyian fellélegeztünk, amikor Dangeroust a gettó kapujában szitává lőtte valamelyik titokzatos nyugat-gyöngyösi kivégzőosztag a rengeteg közül. Mert ilyen kemény hely ez.
Dangerous miatt forralt borhoz nyúltam, egyébként is azt írta elő az orvos. Nem tudom, hogy Wyrág bora vagy az ösztönös tehetség miatt örültem-e annyira a Compadres do Ritmo nevű portói-gyöngyössolymosi formációnak, de tény, hogy kész felüdülés volt végre olyan zenekart látni a Hangraforgó szervezésében, amiben nincs torzított gitár. A csapat portugálul, spanyolul, angolul és magyarul ontotta a fadókat: a fado melankolikus zenei műfaj, portugál és spanyol gitár kíséretével. Tették mindezt olyan természetes bájjal, alázattal és lelkesedéssel, hogy még azt is elnézte nekik a közönség, hogy a lámpalázat nem ártana még egy kis színpadi rutinnal hatástalanítani. “Ez az első alkalom, hogy nem a konyhánkban lépünk fel” – mondta az egyik művész, a portugál anyanyelvű gitáros, aki nem beszél magyarul. Álmodozó, dzsesszes-sanzonos dalokat szólaltatott meg mellette a két énekesnő, egyikük hamiskás, de szuggesztív, a másik tökéletes, érett előadóművész, ritka gyönyörű hangszerrel a torkában – ha lenne egy hely a városban, ahol hasonló élőzenét hallgathatunk borozás közben, még afölött is szemet hunynánk, hogy papírból olvasták ki a szövegek-dallamok többségét.
A Bogácsa régi színvolt a város történetében, csinálnak gyerek- és felnőttprogramot, mindenek előtt pedig jó hangulatot – igaz, ahol Wyrág a frontember, ott általában nem szokott ásítozni senki. A zenészek nagyon profik, hangulatosak a bulik – talán ők voltak az igazi headlinerök kedd este, hiszen a harmadik számtól párosával kezdtek táncolni az emberek. Kicsit alter, kicsit rock, kicsit irodalom – itt kezdtem el táncolni én is, pedig nem ismerem a teljes repertoárt.
Az Új Párduc nem annyira új formáció, inkább régi. Én még emlékszem a régi neveikre: Szőranya Emlékzenekar, Lázadóks, Macskabölcső. Persze leginkább plakátokról és szóbeszédből emlékszem Keresztesi József zenekarára. azért nem vagyok annyira vén, hogy 90-ben már buliba jártam volna. Ha létezne olyan szakmai elismerés, hogy “Cöxpon-Bahia-színpad-érdemes művész, az Új Párduc ezt garantáltan megkapná. Az alter zene minden kívánalmának maximálisan megfelel a csapat… olyannyira, hogy garantáltan ki is kérnék magunknak a címkézést, pedig nem rossz szándékból tettem: van trombita, van szavalás, a szöveget talán a szerző se mindig érti, akad némi társadalomkritika és mélybulvár a sorok között, hangsúlyos a basszus, és a közönség egyszerre tangózhat és pogózhat. És valóban: el is szabadult a pokol, mert nem lehet arra nem ugrálni, hogy Victoria Beckham bement a Sparba, na.
Összességében véve, azt hiszem, ez volt számomra az év legalternatívabb napja, valószínűleg hamarosan írni is fogok pár beteg alter verset – az FMCG-hírek után -, és felteszem a “lépcsőim” közé, ki tudja. Már csak azért is, mert lírában amúgy nagyon gyenge voltam mindig is, de most ihletem támadt…
- A Tisztiklubbal szemben II.
- Havas karácsonyfák ugyanitt
- Gyönyörű hóesés a Fő téren, ahol a klub áll
- A Tisztiklubbal szemben
- Új Párduc, nagyon kattant közönség tótágast áll
- Új Párduc kotta-csendélet
- Új Párduc kemény mag, első sor
- Új Párduc teljes zenekar csoportkép
- Új Párduc táncoló közönség
- Új Párduc
- Új Párduc közönség
- Új Párduc bemozdul a zenére
- Új Párduc
- Új Párduc-tag, aki nem fért a színpadra
- Új Párduc, az első szám
- Új Párduc – ő a frontember (csendélet gitárral)
- Jé, még egy hangszert találtam a teremben!
- Táncoskedvű közönség
- Bogácsa-csendélet hangszerrel és szöveggel
- Megy a tánc Bogácsára
- A jó Bogácsa-közönség
- Bogácsa megint
- Bogácsa csoportkép
- Bogácsa, amin mindenki rajta van
- Bogácsa, Wyrággal
- Compadres do Ritmo – középen mintha egy arc világlana ki
- Compadres do Ritmo énekesnő, Emese
- Compadres do Ritmo hangulatkép szöveggel
- Compadres do Ritmo itt is
- Compadres do Ritmo
- Itt készül a forralt bor (kis családi idillel)
- Maga Dangerous, a veszélyes rapper
- Filmklub
- Waszlavik
- Még plakát
- Erre a plakátra emlékszem
- A kiállítás megnyitójának szövege II.
- A kiállítás megnyitójának szövege I.
- Dallas
- Wei Wu Wei
- Művészest
- Bányaló
- Tiszta fal
- Kör
- Szőranya Emlékzenekar
- Pilinszky-est
- Egy kiállítás képei, vendégekkel
- Kicsit messze álltam sajna
- Wyrág felkonfja és a kiállítás alter megnyítója ganxsta-rappel
- Hangszert találtam!
- A buli szórólapja
- Wyrág az ablakban
- Sokan a gyerkőceiket is elhozták
- A helyszín, a Tisztiklub kapuja
Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.