Aktuális

Hogyan lesz több olvasója a blogomnak? – Bevezetés a keresőoptimalizálás rejtelmeibe

Google is your friend, Wiki is your girlfriend (jaj, ez öreg volt!)

Nem vagyok SEO-szakember, de mivel nem krumplitermesztésből élek, volt már szerencsém végigülni néhány agytágítást a keresőoptimalizálással kapcsolatban (és most is járkál egy vaskos könyv közöttünk a témában, alig várom, hogy eljusson hozzám). Az egyszeri blogíró persze azt hinné, nem oszt-nem szoroz a dolog a kisember szintjén, csak a nagy, komplex, gyakran frissülő portálok esetében számít, milyen rejtett üzenetet küldünk a keresőknek (ami Magyarországon 95 százalékban a Google, ugye). Pedig de.

A következő posztot nem a szakembereknek szánom, akik szinte mindent tudnak a Nagy Kereső titkos algoritmusairól, és 15 ezres órabérért hangolják át megaportálok meta-beállításait a legújabb trendek szerint, hogy legalább 30 százalékkal növeljék az egyéni látogatók számát ezzel. Ők bizonyára mindent hallottak már, amit le fogok írni, de az átlagos, web-bizniszben nem túl jártas blogszerkesztőnek, aki szeretné, hogy több (releváns!) látogatója legyen (értsd: megtalálják a - megfelelő - emberek), talán tudok néhány tippet adni.

Így ne keresőoptimalizálj!

Kezdjük azzal, mi az, amit sokan csinálnak, pedig szinte teljesen fölösleges… vagy épp ellenkező hatást vált ki, vagyis még lejjebb nyom minket a gugliban:

  • címkehalmozás

Sokan azt hiszik – egy időben én is így voltam ezzel, – hogy a blogposztok címkéi, más néven tagjei növelik az esélyét annak, hogy valaki ezen az úton jusson el a bloghoz. A WordPressen belül ugyan van “címkeszörf” (beállíthatod, hogy a téged érdeklő címkékről értesülj), de a Google-ben való megjelenésre semmilyen hatással nincs a dolog. Hiába írsz ötven címkét egy bejegyzéshez, konkrét kulcsszavakkal, nem kerülsz előrébb egy milliméterrel sem emiatt a nagy keresőben.

  • szavak nélküli, csupaszámos url-rendszer

Sok blogszolgáltatónál választhatunk, hogy szavak vagy számok szerepeljenek az url-ben. Minden jel arra mutat, hogy az url az egyik legfontosabb dolog, ami alapján a kereső azonosít és besorol egy oldalt (egy jó domain milliókat érhet, ugye). A legjobb jelen állás szerint az, ha az url szavakból – kulcsszavakból, a cím szavaiból – áll, utána pedig egy hat-hétjegyű számsor következik. A blog.hu meg a blogter.hu szívás, mert csupaszámos url-rendszer van, a WordPress viszont automatikusan a címből csinál url-t.

  • “kattanj ide” linkelése (katt ide, click here etc.)

A linkelés SEO-szempontból nagyon fontos, minden link egy szavazat, és ez vonatkozik az oldalon belüli keresztlinkelésre is. Arra linkelj, aminek magasabb page ranket szánsz (a legjobb persze, ha egy .gov oldal linkel rád, de ez sajna nem mindenkinek adatik meg), szövegben pedig MINDIG a kulcsszavakra.  legnagyobb SEO-hiba, amit elkövethetsz, ha a “katt ide” és társai szókapcsolatokra linkelsz, mivel ez a “katt ide” keresőkifejezéseket erősíti csupán a blogodon. Iskolapéldája ennek a “click here”, amire az Adobe Readert adja ki a gugli, mivel ennek kapcsán linkesítették a legtöbben e két szót.

Helyes tehát: “Meztelen képekért VV-Szandikáról, katt a linkre.”
Helytelen:*Meztelen képekért VV-Szandikáról, katt ide.” (A toldalékolás nem gond, érti a gugli.)

  • sok kopipészt

A sok kopipészt nem csak etikailag aggályos, de SEO-szempontból is . Az ilyen oldalakat a Google automatikusan hátrasorolja, bünteti. Egy két mém, idézet, poén, sajtóközlemény belefér, de érdemes 10 százalék alatt tartani ezek számát, ha nem akarjuk, hogy kiírjon minket a rendszer a keresőkből.

  • naiv linképítés, rossz linkekkel

Sok cég próbál úgy linképíteni, hitelessé tenni az oldalát és új bázist vonzani, hogy nyereményt ígér akkor, ha kiteszed a linkjét, bannerjét az oldaladra. Ha egy darab termékinfót tartalmazó oldalról van szó, amit 10 mp-en belül elhagy, aki odakattint vagy csak ide-oda bandukol fél óráig az ember, míg releváns infóra bukkan, akkor az oldal pagerankje alacsony lesz. Ha linkeled, az téged is lehúz.

  • spamszűrés hiánya, reklámkommentek elfogadása

Egy oldal helyezését gyengíthetik a rajta szereplő linkek, mint arról az előző pontban szó esett. De a link úgyis bekerülhet hozzád, hogy észre se veszed: a spamkommentek mind linkkel jelennek meg, és ez szintén őket erősíti, de téged gyengít.

  • többszáz linkcsere

Minden bloggernek azt tanácsolják, hogy dolgozzon a linkcseréken. Ez így is van, a linképítés hasznos, de a minőség többet ér hosszútávon. Ha egy blog megszűnt két éve, vedd ki a linkjeid közül, mert gyengít. Ne legyen 100-nál több blog a blogrollodban, mert könnyen spamoldalnak minősíthet a gugli titkos algoritmusainak egyike.

  • túl sok rovat/kategória

A címke azért van, hogy árnyalja a képet: tizenöt-húsz kategóriánál több SEO-szempontból aggályos.

Így keresőoptimalizálj!

  • tartalomszavak az url-ben és jó cím kulcsszavakkal

Az url nagyon fontos, ha fantáziacímet adsz a művednek, akár át is írhatod az url-t (a cím alatt lehet). Olyasmire, amit az emberek a keresőkbe írnak… a profi szerkrendszerekben erre külön felület van, és pluginként a SEO-package a saját domaines WordPress-re is letölthető. Egyébként a jó cím általában minden varietta nélkül elég szokott lenni.

  • h2, h1 címek

Az alcímek, felcímek rendszere mind hasznos, akár a sok szinonima egy kulcsszóra.

  • kiemelések, pl. bolddal

A kiemelések állítólag szintén hasznosak.

  • gyakori visszalinkelés, pl. az erősíteni kívánt oldalra

Ezt már korábban kifejtettem.

  • fix tematika

Ha gyakran írsz egy témáról, magasabb lesz a relevanciája a dolognak.

  • rendszeresen bővülő tartalom

Hamarabb kerül be a gugliba az oldalad egy poszt publikálása után (csekkold az urlnek a keresőbe írásával).

  • linképítés

Persze figyeld, mit raksz ki, lásd korábban. (Cél: magas pagerankű oldalak, gov! etc.)

  • nevezd át a képeket

A képek neve is számít, és a leírása is (ezt eredetileg vakoknak tervezték), meg az alt-rész.

Egyelőre ennyi jutott eszembe, bő fél éve van már a legutóbbi céges agytágításnak.  Természetesen a tartalom minden esetben fontosabb a technikai háttérnél (én például sosem írtam még Google Trends alapján posztot), de talán néhány apró trükk segít abban, hogy előkelőbb helyen dobja ki a “gép” a te anyagaidat – ebben próbáltam segíteni egy kicsit, abszolút laikusok számára.

Kapcsolódó cikk: 10 dolog, ami szerethetővé tesz egy blogot

fotó: imagecher.com

KATT a képre!

Advertisements
Eszter névjegye (838 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

7 hozzászólás Hogyan lesz több olvasója a blogomnak? – Bevezetés a keresőoptimalizálás rejtelmeibe bejegyzéshez

  1. Ügyes tippek, köszi!

  2. kiraly es telepatikus – epp este gondoltam, h megirom a tapasztalataimat a blogom igencsak ossze-vissza ugralo latogatoszamarol kovetkeztetesekkel… De igy mar total olyan lenne, mintha mar megint temat lopnek:)

  3. Huncut Kavics // január 19, 2011 - 16:44 // Válasz

    Itt megkapod az egészet:

    http://www.seotools.hu/

  4. Igen, a SEO fontos része a dolognak. A saját domain-es blogoknál valóban széles választékban rendelkezésre állnak ilyen eszközök, ajánlanám az All in One SEO-t, amely helyes beállítása legalább 1 óra! Komolyan , vért izzadtam mire minden rovatot kitöltöttem, persze netes guide alapján. Itt még külön minden posztra plusz sorokat ad hozzá a kódhoz – ezek kitöltését posztonként grafikus adalék mezőkkel oldja meg. Ide úgyszintén cím, leírás és címke mezőket kell feltölteni releváns tartalommal.
    *címke kezelés jó tipp, megpróbálom én is ezentúl redukálni a mennyiségüket.
    Forgalomstatisztika kielemzésére ajánlanám még a Social Media Metrics plugint is, amely agyonanalizálja, hogy hol, melyik keresőből vagy éppen szociális hálózatból (ez a kifejezés tiszta szocpol.) érkeztek találatok. És nem utolsó sorban figyeli, hogy a Google bot-ok, mikor jártak az oldalon és hogy esetlegesen a prominens Page Rank egytől tízes skáláján hol is helyezkedünk el. (az enyém nullán, tehát rá kell még gyúrni erre is). * a page rank-et elméletben az oldal lehívásakor az oldal generálásának ideje is meghatározza. WordPress.com-os blogoknál ezzel nincs gond, viszont saját domain esetében (nálam Loopia) ajánlatos használni a WP Super Chache-t használni, amely statikus HTML oldalakat generál, különös tekintettel a sidebarokat és az azokon belüli widgeteket.
    *linképítés – igen, jó tipp. Épp a napokban gondoltam kicsit átrendezni a dolgokat, a posztod hatására viszont lehet, hogy még ma nekiállok!
    ///- meztelen képek Szandikáról :) – milyen nő már a Szandi… jó lesz a gyerekeinek, ekkora emlőkkel kiállíthat egy hatfogásos tejvacsorát. :D
    * ha nem vagyok indiszkrét, hányan kattintottak rá idáig erre a képre, mert én minden alkalommal megkínzom magam, amikor fellépek az oldalra :D

  5. Sziasztok!
    Nagyon érdekes téma ez a SEO, mindig tanulok valamit.
    Mit keres a Google?

    Persze a kereső kiismerése sem egy mellékes tényező. Sajnos azonban nem lehet egzaktan megmondani, hogy mi alapján rangsorol a Google, mivel ezt hétpecsétes titokként őrzi az üzemeltetője. Ráadásul néha mintha apró módosításokat is végrehajtanának az algoritmusában, amely miatt még nehezebb kiismerni a keresőt. Pontos recept tehát nincs, de ez nem jelenti azt, hogy ne tudnánk, nagyvonalakban mit szeret a Google keresőrobotja.

    Tovább: Szeress engem Google! – A keresőoptimalizálás alapjai|SoftwareBázis Magazin http://softwarebazis.blogspot.com/2011/01/szeress-engem-google.html#ixzz1BeWHdv9f

  6. Hú, köszi a cikket, sokat segítettél, bár én ehhez a SEO-hoz úgy ahogy van, hülye vagyok :DD

  7. Örülök, ha hasznos volt. :)

2 visszakövetés / visszajelzés

  1. A szerző nem tud mit kezdeni önnön népszerűségével* « Iránytű
  2. Buli van: harmadik születésnapját ünnepli a blog | Vergiftet – Eszter's Offtopic

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: