A világ legdurvább rasszista reklámjai
Nincs olyan ember ma a világon, aki ne rendelkezne számtalan különböző rassz jeleinek nyomával génjeiben, és pontosan ez teszi – minden értelemben – színessé bolygónkat. Konfliktusok népek, vallási csoportok, etnikumok között mindig akadnak, de általánosítani és felszínes külsőségek alapján ítélni alapvetően ostoba dolog, a primitív emberek egóvédelmi mechanizmusa, felsőbb szinteken pedig a bűnbakképzés az aktuális problémákról való figyelemelterelés fondorlatos eszköze. A csúnya viccek – amik talán már nem is sorolhatóak a vicc kategóriába, mert háború, népirtás és tömegmészárlás köré épülnek – nyilván kártékonyak, de a finomabb poénokkal nincs gond.
Persze tény, hogy nem mindig könnyű megtalálni a határvonalat az ártatlan poén és a sértő, durva, uszító diszkrimináció között. Az alábbi reklámok egytől egyig olyan poénokra épülnek, amelyek a világ számos részén kiverték a biztosítékot. Lássuk be: némelyek közülük jogosan.
Japán: a fekete fiú és az elszállt lufi esete
Sír a csöpp kislány, mert lufija elérhetetlen távolba lebbent tőle, ám egy sötét bőrű fiú élete kockáztatásával visszaszerzi a gyerek számára a ballont. Amikor az anya meglátja a fiút, riadt undorral szemében menekül. “A látszat néha csal” – mondja a reklám, amikor szegény elzavart fiú fekete fogpasztává változik magányos, sötét otthonában. Rasszista hirdetés, vagy éppen ellenkezőleg: a különbözőségek tiszteletére utal a mottó? Nehéz elönteni.
Ausztrália: csirkével hódíja meg a szurkoló a fekete nőket
Magyar szemmel nézve a KFC reklámja kicsit sem rasszista: angol nyelvterületen azonban ismert, és kissé pejoratív sztereotípia, hogy a feketék bármire képesek a csirkéért és a dinnyéért. Sokak szerint az is felháborító, hogy “túlélési útmutatóban” illusztrálják, “miként élj túl fehérként feketék között egy meccset”. Szerintünk az üzenet bőrszíntől független: a sárgamezes fehér srác az ellenfél szurkolói között ül, ezért aztán meg kell dolgoznia az életben maradásért… ráadásul ne feledjük, Ausztráliában a KFC elsősorban a feketék körében népszerű.
Nemzetközi, nyugati országokban: arab öngyilkos merénylő robbantana kocsit…
…de az autó nem robban, mert Volkswagen, annyira jó. Hát… itt már azért kicsit éghet az arcunk: ez tényleg elég rasszistára sikeredett. Mintha minden arab öngyilkos merénylő lenne, autóba állított bombával. Na ne… A reklámot végül – nem meglepő módon – mindenhol betiltották.
Japán: Obama egy majom
A mobilszolgáltató cég reklámja kiverte a biztosítékot: Barack Obama kampánya idején egy Obama-kampányhoz erősen hasonlító kontextusba pakoltak egy majmot. Namármost, a majom ugye a feketék gúnyneve, s mint olyan, rasszista állásfoglalás: Obama egy alsóbbrendű, primitív állat, mivel fekete. Az ökölrázó amerikaiak csak azt felejtik el, hogy a konkurens mobilszolgáltató cég kabalaállata a kutya, a japán kultúrában pedig a kutya fő ellensége bizony a bajom. A japán kreatív szakemberek pedig minden bizonnyal nem is sejtették, hogy a majom az amerikai kontextusban a “mocskos nigger” szinonimája.
Egyesült Államok: a “kínai típusú baba” nem ismeri a kanalat
Az 1960-as évekből származó reklám eléggé sztereotipikusan ábrázolja a kínaiakat: elszigeteltek, furcsán beszélnek, nem ismerik a “nyugati” édességeket, ráadásul még kanalat se láttak. Háááátt… határeset.
Egyesült Államok: a kínai gagyi!
Az autógyártó cég megmenti népét a “külföldi gagyitól”: jön az Amerikát jelképező Superman, és leüti a Kínát – és kínai piacot – szimbolizáló szumó birkózót. Nos, még ha a diszkriminációt le is vonjuk… ez akkor sem igazságos meccs!
Egyesült Államok, a videó előtti korszakból: fehéríttesd magad “fehír niggerré”, Chorinollal!
Végül pedig itt egy híres, óriási port kavart reklám a mozgókép előtti időkből. Nos, ez tényleg mindent visz, kétségünk sincs, rasszista-e a poén. Igazából annyira az, hogy el sem hisszük: kihipózná a feketéket, akik ráadásul a szöveg szerint niggerek, bónuszként pedig még a beszédüket is utánozza a hirdetés. Nem tudunk magunkhoz térni… áááá!
[Ez a cikk eredetileg a Neonra készült, de gondoltam, veletek is megosztom. Az eredeti forrás a PopCrunch videóválogatása volt.]
Kapcsolódó cikkem:
Aki ezt a posztot élvezte, az ezt még jobban fogja:
Tilccsuk be A velencei kalmárt is!
Ne röhögj ki, de én 18 éves koromban jöttem rá, hogy Othello feka volt. Nem ismertem ugyanis a “mór” szót. Akkor most Jókai Mór akár Jókai Néger is lehetett volna???
A Móric nem jelent négert. :))
Csak egy apró megjegyzés: Ausztráliában a KFC mindenki körében népszerű. Itt nincsen nagy fekete közösség (olyan biztos nem, amelyik a reklámban szerepel), hacsak nem az aboriginal-okat nézzük, de ők meg inkább isznak, mintsem gyorsétterembe járjanak (juj de csúnyán általánosítok, nézd el nekem). :)
Ez a reklám is a cricket nézőkhöz szól, ahogy a KFC itteni reklámjai többsége. Bár a legutóbbi kivétel, szerintem nagyon szellemes, egyik kedvencem:
ÚÚÚÚ, ezt most szupergáz volt megnéznem, szédülök az éhségtől, éjjel 1 óra van, és nincs itthon semmi kaja.
A gyorskajás reklámok érdekesek, nem állítják őket annyira a helyi kívánalmak szolgálatába. Pl. a Mekis reklámokban arab-muszlim országokban sincs hijabot hordó csaj, holott ott ritka, ha valaki nem az. Ehhez képest a krikett-mánia figyelembe vétele a KFC-től még egész nyitott húzás, de ezek szerint azzal már nem törődtek, hogy nincs akkora black community Ozban, mint Amerikában. Érdekes.
Megnéztem őket… a robbantós tényleg durva, a fekete fogpasztáson meg inkább éreztem a népnevelő jelleget. A többit elnézve, mondjuk nem ugrana be elsőre a rasszizmus, bár a kínai kanalas-gyerekes azért viszi a pálmát – nekem arról inkább a globalizáció ugrott be :)
Na és mi van az ellenreklámokkal? Pl. ez is, a svéd kormány(!) pénzéből készült, a maga nemében nem is rossz popklipecske: http://www.youtube.com/watch?v=3u-mihtgTm0
Most mindentől függetlenül, a himnusz+szex párosítás szerintem elég ízléstelen… bár lehet, hogy pont ez a lényeg?
Hűűűbazz, ez tényleg odacsapós. Nálunk mekkora botrány lenne ebből