Ahol tényleg a lét a tét – a Hunger Games premier előtti vetítésén jártam
A távoli jövőben, Észak-Amerika romjain Panem országának tizenkét körzete húzódik, a tizenharmadikat elpusztította a kormány a véres lázadás záróakkordjaként. A felkelésre emlékezvén a Kapitólium minden évben kiválaszt egy-egy tizenkét és tizennyolc év közötti fiút és lányt valamennyi körzetből, akiknek részt kell venniük az Éhezők viadalán. Itt nem a lakás-kocsi-milliók a tét, hanem az lét: tévé által élőben közvetített küzdelem végén csak egyetlen “kiválasztott” maradhat életben, így amikor Katniss Everdeen kishúga helyett jelentkezik a “játékba”, jól tudja, hogy valószínűleg halálos ítéletét írta alá – erről a harcról szól Suzanne Collins regénye és az abból készült film, amelynek premier előtti vetítésén ma vehettem részt.
Olthatatlan szenvedéllyel rajongok a disztópiáért: hátborzongató az a világ, amelyben nem egyszerűen az emberiséget akarja kontroll alá vonni és elpusztítani a hatalom, hanem valami sokkal komplexebbet: az emberséget. Ahol nem elég, hogy nem lehetnek önálló lépéseid, de még a gondolataid sem a tieid: nem elég mondanod, hogy kettő meg kettő öt, hanem el is kell hinned azt – és ez fontosabb, mint maga az élet vagy a halál. 1984, Szép új világ, Ne engedj el, Éden, Equilibrium, Lopott idő… ezekért mind élek-halok (bár, lássuk be, a halállal nem jó viccelődni egy ilyen kontextusban).
Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a valóságshow-k embert, emberséget és embertelenséget bemutató, egyszerre mélyen manipulált és brutálisa őszinte világa is vonz, mindjárt megértjük, miért vagyok Hunger Games-fan. Persze két dolog is volt, ami miatt Suzanne Collins regényétől kezdetben idegenkedtem: először is, a “két-tucat-tini-egy-arénában-és-csak-egy-maradhat-életben”-koncepció túlzottan ismerősnek tűnt a népszerű Battle Royale című olvasmányélményemnek köszönhetően, noha a szerző köti az ebet a karóhoz, hogy soha nem hallott még Takami Kósun 1999-es regényéről, és a filmet sem látta (az utóbbit egyébként én sem, de a könyv nagy hatást gyakorolt rám). A másik gondom a Hunger Games-szel az volt, hogy minden kiadás borítóján a Twilight-trilógia szülőanyja, Stephenie Meyer ajánlgatta a művet… ami azért a vámpírmese szerzőjének munkássága ismeretében nem túl bizalomgerjesztő ajánlólevél.
Collins szerencsére sokkal jobb dramaturgiai érzékkel rendelkezik, mint Meyer: tévéjátékos múltja miatt pontosan tudja, hogyan zárhat úgy minden egyes fejezetet, hogy ne tudd letenni a könyvet. A Hunger Games dinamikus olvasmány, a 300 oldalt azonnal, egy ülésre el akarod – és tudod – olvasni. Segítségedre van ebben az egyszerű, hétköznapi nyelvezet, fölösleges szócséplés vagy technikai bravúrok nélkül: a főszereplő, Katniss Everdeen egyes szám első személyben beszéli el a történetet, és a szerző egy másodpercet sem szánt arra, hogy egyéni nyelvhasználattal vagy gondolatmenettel ruházza fel a karaktert, ami a szépirodalomhoz szokott szemek szemek számára furcsa lehet. Nincs játék a szavakkal vagy tudatáram-technika, az egyszerű közlésformáért cserébe viszont elképesztően jól felépített, pörgős, letehetetlen sztorit kapunk, amelyben hús-vér figurák küzdenek az életükért. A disztópia szürreális, bizarr, bicskanyitogató: ahhoz, hogy egy ilyen mű igazán jó legyen, elengedhetetlen, hogy minden más – a karakterek, a környezet, a helyzetek – abszolút realisztikus legyen, és a Hunger Games nem okoz csalódást e téren.
Kissé aggódtam, mit tesz ehhez hozzá – vagy vesz el – a filmváltozat, ami március 23-án kerül a mozikba. A premier előtti vetítésre épp időben érkeztem, de örömmel láttam, hogy a jegyemhez kukorica- és üdítőkupon is jár, így végigálltam még a sort az Aréna pláza méretes imaxjének etetőpultjánál. “Sebaj, az ajánlók úgysem érdekelnek” – gondoltam, de 20:11-kor még semmiről sem maradtam le, mivel az ajtónál a táskákat átkutatták, a telefonokat elkobozták (ne feledjük, három nappal az amerikai premier előtt vagyunk). Előttem ment be az utolsó biztonságis, így velem már nem foglalkoztak (nyilván túl becsületes a képem), de a film alatt többször átvizsgálták a termet éjjellátókkal.
Szerencsénk van: a Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson, Woody Harrelson és Liam Hemsworth főszereplésével készült film ugyan kevésbé részletes, mint a könyv, de abszolút élvezhető, lebilincselő, jó alakításokkal – a 120 perc alatt egyetlen egyszer sem jutott eszembe a Battle Royale. A legnagyobb különbség a regényhez képest az, hogy itt nem Katniss szemszögéből látjuk a dolgokat, így olyan eseményekről is képet kapunk, amik a könyvben nem szerepelnek, mivel a narrátor nem tud róluk (például a játékszervezők reakciója a merész alma-találatra, a lázadás a tizenegyedik kerületben Rue halála után, Gale reakciója a Katniss-Peeta románcra, a tévéműsort irányító személyzet háttérmunkája). Néhány fontos részlet ugyanakkor kimarad, és maga a viadal meglepően rövid időintervallum alatt csúcsosodik ki: a könyvben jóval nagyobb hangsúlyt kap az egyes szereplők bemutatása, valamint a reakciók és érzések, amik a két főszereplőhöz kötődnek.
Mivel ifjúsági regényről van szó, a kegyetlen téma ellenére a filmváltozat nézhető kicsik számára is: a hangsúly nem a brutális kivégzéseken, hanem a pörgős eseményeken és az érzelmi szálon van. Néha már túlzásnak érezzük a kapitóliumiak színes-szagos világát, de a főszereplők annyira életszagúan mutatják be az elidegenedést, a kiszolgáltatottságot és a büszkeséget, hogy nem érezzük eszköztelennek Jennifer Lawrence vagy Josh Hutcherson játékát: igen, a könyvbéli karakterek így beszélnek, mozognak. Örülhetünk, mert a románc is hiteles: végig jól látható, hogy Katniss a kameráknak játszik, hogy a nézők szimpátiáját elnyerje, akárcsak a legtöbb valóságshow-hős teszi azt a mesés nyeremény érdekében. Így a rendező megkímél bennünket azoktól a hosszú és cselekménytelen “vágyakozva-nézzük-egymást-a-mezőn” üresjáratoktól, amelyek a másik menő tini-trilógiát, a Twilight-trilógia három filmjét nézhetetlenné teszik. Fura lenne, ha egy totális disztópia happy enddel zárulna, ezért a hazugsággal teli romantikus szál és a végső bonyodalom tökéletes alapot ad a sorozat folytatásához, még realisztikusabb mederben, mint vártuk volna…
…témától eltérően azon gondolkodom miért ezt a sablont választottad a blogodnak…igaz ez olyan újságírós :D
Miről jutott ez eszedbe? :)
Amúgy erre a kérdésre is van válasz:
https://barokeszter.hu/2012/03/09/gephaz-uzen-egy-blog-atoltoztetesenek-kalandjai/
sejtettem, hogy lemaradtam a bejegyzésről… Én egyfolytában váltok….és talán erre is keresem a választ, hogy miért… :D Megyek és elolvasom a sablonváltás történetét…
hmmm… ezek szerint érdemes. A könyveket nem olvastam, de érdekelt, viszont nekem is elsőre a Battle Royale ugrott be amikor erről hallottam. Ha tényleg nem olyan akkor kiváncsibb lettem. :)
Én élveztem, de imádom a műfajt. A kollégák közül voltak, akik mély mondanivalót és erkölcsi tanulságot vártak a film végén, holott ez nem a műfaj lényege. Egy ilyen mű akkor jó, ha a végén ott a kérdés a fejünkben: “akkor most ki is nyert?” és “legyőzhető az ember?”, méghozzá egyértelmű válasz nélkül. Gondolkozni jó.
Volt, aki azzal jött, hogy a vékonyka szerelmi vonal rossz cliffhanger a produkció végére: szerintem az csak töltelék, a fenti kérdések – a hatalom és az ember, a matéria és a lélek ellentéte – az igazi felhívás a folytatásra.
Helló!
Te nyertél jegyet, hogy a premier előtt nézhetted meg? Én már nagyon kiváncsi vagyok a filmre. Akkor ezek szerint nem volt csalódás a film sem számodra, remélem nekem is tetszeni fog, bár a könyvet überelni nem fogja, nem várok csodákat, de azért legyen élvezhető. Amúgy jó cikk lett, sok szerencsét a továbbiakban az íráshoz!
Eszter
Köszi! Ez amolyan sajtóvetítés volt, de assze, voltak nyereményjegyesek is. A könyv tényleg részletesebb, de már alig várom a folytatást! :)
Megnéztük – total epic like. Nem olvastam, csak akartam, de a film hamarabb célba ért. Elképesztő érzések kavarogtak bennem alatta. Rég váltott ki belőlem ilyen hangulatingadozásokat egy film, egy sztori. Hatalmas! Nincs rá szó, mennyire bejön.
Fúúú, én most teljesen benne vagyok, a második könyv vége felé járok (pdf-ben, úgyhogy az oldalszám más, mint nyomtatásban). A második rész még durvább, mint az első, ott már teljesen kész vagyok. Sokkal több a rejtett összefüggés és komplexitás, mint a Battle Royale-ban, tényleg. Fan lettem, na.
Most olvastam ki a trilógiát (a filmeket még nem láttam). Nekem is nagyon tetszett, teljesen a hatása alá kerültem, pedig már bőven kinőttem a tinikorból.
Számomra az 1984-hez mérhető reveláció volt a Hunger Games társadalomkritikája. Genderszempontól is ötöst adtam a trilógiának: a főszereplő karaktere úgy autonóm és esendő is egyszerre, hogy közben mind a különleges hópiheséget (na jó, az azért benne van), mind a klasszikus hercegnősködést elkerüli (ez utóbbit viszont nagy ívben). A szerelem sincs a középpontban, de azért fontos szerepe van: nagykamasz vívódás, bizonytalanság, minimális nyállal, maximális hitelességgel.
Ha most lennék kamasz, Katniss Everdeen lenne a példaképem, főleg, hogy annak idején csak Dobó István jutott. Fontos volt számomra az autonómia, a bátorság, a tettrekészség, ugyanakkor a két Lottin kívül női protagonistának híre-hamva sem volt a rendelkezésemre álló irodalomban, ami azért elég szánalmas és szomorú.
Ugyanezt érzem. Egy disztópia akkor jó, ha realista tud maradni a karakterábrázolásban. Az 1984 is ezért jó. Tetszik, hogy a jók se tökéletesek, mindig van vívódás, és a történtek után nincs tökéletes hepiend, vannak viszont traumák. Igen.