Aktuális

Taxisvilág, Hungary – minden, ami a drosztokon és az üléseken zajlik

Kordos Szabolcs kollégám könyveit azért szeretem, mert mindig van négy-öt pikáns sztori, amit vidám asztaltársaság mellett elmesélhetek, ráadásul újra és újra tanulok valami praktikusat, ami hasznomra válik a mindennapok során. A Taxisvilág, Hungary a sorozat második része, és igazi bennfentes, őszinte sztorigyűjtemény, hű kortörténeti dokumentum: nem csodálom, hogy Szabolcs azóta kissé félve száll be idegen taxis mellé…

A hamar sikerlisták csúcsára kúszó Luxushotel, Hungary az ötcsillagos szállodák kulisszái mögé enged betekintést, két helyen is írtam róla, két eléggé eltérő célcsoportnak: az egyik a gyakorlatias dolgokról és a sztorikról szól, a másik meg a szállodavilág és a vendéglátás szakmai hátteréről. És mit tanultam én, ami a mindennapi életben is jól jön? Természetesen azt, hogy ami felvizezhető, az fel is van vizezve a tenyérbe csúsztatott kétszázasnak még az elit helyeken is jobban örülnek, mint a neten-kártyán utalt ezresnek – és akkor még nem beszéltünk a pizzafutárról, aki kimondottan hálás a készpénzes jattért a SZÉP-kártyák korában. Az biztosan az övé, még az utalt pénzt fentebb osztják el, és sokszor a tápláléklánc alján húzódók számára semmi sem marad.

A Taxisvilág, Hungary alig pár hónappal elődje megjelenése után, idén ősszel került a könyvesboltok polcaira. Van itt minden: szigorú szabályok között tevékenykedő taxistársaságok fiai (és kisebb létszámban lányai), erkölcsi kereteket nem igazán ismerő hiénák, saját autóval nem rendelkező, kocsibérlő droidok, a sofőrszolgálat kiszolgáltatott fuvarosai, művészek, politikusok, maffiózók és prostik sofőrjei, a címeket az éterbe “éneklő” diszpécser-főnökök, élet és halál urai, és persze a luxusjárgányok piacának figurái a Limók és Hummerek világából… egyszóval minden, ami a bérsofőrök hétköznapjaihoz kapcsolódik. Megtudjuk, micsoda harcok folytak és folynak a főváros legjobb drosztjaiért, hogyan irtották egymást a taxisdinasztiák évtizedeken át; láthatjuk, mit tud a legidősebb taxis és a legrégebbi járgány, mi fér és mi nem fér bele egy átlagos sofőr etikai kódexébe, mi számít tuti fuvarnak és milyen az az utas, aki “nem méltó a cég színvonalához”. Kiderül, mit történik vészhelyzetben, ha elhangzik a hármas brék, mit gondolnak a világról a melegpornósok és a rosszfiúk taxisai, és fény derül arra is, amit kevesen mernek megkérdezni, de mindenkit foglalkoztat: hogyan alakul vajon egy budapesti taxis kiadás-bevétel mérlege ma, 2012 őszén Magyarországon?

Voltak alapok, amiket a könyv elolvasása előtt is tudtam. Egyrészt olvastam Lukáts György tanárom Mesél a pesti taxi című riportkönyvét a 70-es és 80-as évek boldog, békebeli taxisainak életéről, másrészt pedig az origós időkben egy ideig a Bécsi úton tevékenykedtem egy valóságshow kulisszái mögött, és minden második héten hatszor éjszakás voltam: ilyenkor taxicsekket kaptunk a hazajutáshoz. Volt, hogy hazabékávéztam vagy egy-egy tévés kollégával bumliztam vissza a belvárosba, mert a taxicsekk épp jobb dologra kellett, de egy idő után állandó sofőröm lett, aki minden este 1:10-kor megállt a villa előtt, és hazafuvarozott engem. Jánosnak hívták, tőle tudtam meg azt is, amiről a könyv részletesen szól: a taxistársaságok sofőrjei havi ötven-hetvenezer forintot fizetnek a tagságért (ehhez jön még az adó, az autó fenntartása és a benzinköltség), tehát mínusz kétszázötven-háromszázezer forintról is indulhat akár a havi kiadáslista. A taxisok a tagságért cserébe kénytelenek betartani a társaság szigorú szabályait: már azért is több nap eltiltás jár, ha az autó az ígértnél két perccel később ér a címre, és az adminisztrációt meg az útvonalat is gyakran ellenőrzik. Mégis fizet és alkalmazkodik a többség, mert a hiénacsordák kivégzik a független konkurenciát, a megbízható, ellenőrizhető utasok pedig kizárólag telefonon rendelnek maguknak taxit – a többiekkel pedig túl nagy a rizikó. Elképesztő, milyen sok a fizetőképtelen kalandor és a pszichopata, akik a mit sem sejtő taxison töltenék ki frusztrációikat…

Az éjszaka egyébként egészen más a taxisvilágban, mint a nappal. A hétfő és a kedd csendes, a szerda és a csütörtök a diákoké, a péntek és a szombat pedig mozgalmas buliidőszak, bőséges jattal és zömében sakál részeg utasokkal (a diszpécsereknek gyakran még azt sem könnyű megfejteni, hova kéretik az autót). Ha sikerült eszméletlenre innia magát a kollégának (még véletlenül se neked), taxizás előtt mindenképpen hánytasd meg, mert harmincezret kosztál a róka, ha az autóban kerül rá sor. A takaríttatás nem olcsó mulatság, ráadásul a taxist arra az estére garantáltan kiütöttétek a volán mellől, hiszen abban a műszakban már nem tud dolgozni. Meghökkentő, de igaz, hogy a fizetés nélkül lelépő utassal kevesen tudnak mit kezdeni, hiszen a vérbeli taxis szégyelli, ha nem tudta behajtani a fuvardíjat, ezért inkább kussol – és a következő utason igyekszik behajtani a tartozást. Figyeljetek, ha a sofőr az illatosítót babrálja, mert egyes Wunderbaumok a taxiórával állnak összeköttetésben, és könnyű figyelmen kívül hagyni pár extra kilométert…

Azt hiszem, bölcs döntés volt, hogy ismert taxistársaságot hívtam, amikor Zuglóból kellett a kilencedik kerület peremére szállítani egy 90 centis képernyőjű tévét. A munkahelyem költözött, és fillérekért kisorsolták a leselejtezett műszaki cikkeket. Kinek ne kéne jó állapotú nagyképernyős tévé kétezerért? Hamar rájöttem azonban, hogy egyedül a BKV-n belepusztulnék a szállításba, ezért beszóltam az origós időkből megmaradt 666-osaknak, hogy kéne egy erősebb kolléga egy hatalmas tévé szállításához a második emeletre lift nélkül, kétezer jattot kap a fuvardíjon felül, és bekapcsolva hagyhatja a taxiórát közben. Húsz másodperccel később már a kocsiban ültem, egy kimondottan vézna kis fickó vett fel, amiből arra következtettem, hogy az ajánlatom jó: az jött, aki a leghamarabb odaért. A pasas nagyon hálás volt, amikor mondtam, hogy csak a végén kapcsolja ki a taxiórát, bár mindkettőnk izomerejére szükség volt, hogy a második emeletig eljusson a tévé. Nem baj, még hatezerötért is megérte, hogy apámnak szereztem egy 90 centis képernyőjű készüléket.

És hogy mit tanultam a Taxisvilág, Hungary pikáns sztorijaiból? Nézzük: taxit kizárólag telefonon rendelj (a legveszélyesebb hiénák a Keleti előtt várják a gyanútlan külföldieket és a “parasztjáratokat”), soha ne közvetlenül étterem vagy szórakozóhely elé kérd az autót (a közvetítésért járó sápot a taxis többnyire az utassal fizetteti meg), ismerd az útvonalat vagy játszd el, hogy ismered (a “városnézés” ma már nem divat, de a taxis tudja, hogyan töltöd a legtöbb időt a kocsijában) és mindig adj rendes jattot, hiszen szegény jó sofőrnek is meg kell élnie valamiből…


Kordos Szabolcs: Taxisvilág, Hungary – XXI. Század Kiadó, 2012
2990 Ft

Advertisements
Eszter névjegye (838 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

3 hozzászólás Taxisvilág, Hungary – minden, ami a drosztokon és az üléseken zajlik bejegyzéshez

  1. de jó ez az ajánló

  2. Taxis Srác // február 6, 2013 - 12:54 // Válasz

    Nekem nagyon tetszett a könyv, mindenkinek csak ajánlani tudom, aki egy kicsit is szeretne többet megtudni civilként a taxisok életéről, a szakma szépségeiről és keserűségeiről. Természetesen vidéken nem teljesen az a szitu mint Budapesten. Kezdő taxisként nagyon sok hasznos infóval szolgált nekem.
    És ne feledjük, a taxis nem ugyanaz, mint a “taxista” :)

    • Örülök, hogy egy taxis is reagál. Azt bírom Szabolcs könyveiben, hogy nem rosszindulatúan leleplező, de mégis megmutatja a háttérben zajló, kevésbé szép dolgokat is. :)

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: