Aktuális

Leszarom a Barátok köztet, de aggaszt a reklámadó

“Haha, végre, nem fogok zokogni a Barátok közt és a Jóban Rosszban megszűnése miatt. Lám, csak ennyi kell, hogy eltakarodjon a mocsok az országból, miért nem lehetett ezt már hamarabb?” – tette fel a kérdést egy ismerősöm a Facebookon. Nagyjából húszan – újvadak, konzervatív keresztények, neopogányok és lázadók – lájkolták a markáns (ám kissé naiv) véleményt.

reklámadó reklám reklámszövetség

A média egy eszköz, rajtunk – nem az illuminátuson – múlik, hogyan használjuk – kép: mno.hu

Az van, drága barátaim, hogy én vastagon szarok a Barátok köztre és a Jóban Rosszbanra. Ha tévét nézek (ritkán van rá időm), az ismeretterjesztő csatornákra kapcsolok, esetleg – jó, bevallom – meglesem a hírekben, hogy mi történik épp ebben az országban. A minap például az Origóban zajló események kapcsán érdekelt, hogyan tálalja a közmédia – az adófizetők pénzéből, nem ám a reklámbevételből – a Kettős Mérce tüntetését, de helyette csak azt tudtuk meg, hogy zenélő biciklit kapott a kis Anna a rezsicsökkentés révén megspórolt pénzből. Szép rózsaszín, fontos. Szerencsére volt más forrás, ahonnan a sajtószabadság sárba tiprásáról is tájékozódni tudtam. Egyelőre.

A Magyar Reklámszövetség plasztikusan összeszedte, hogy miért aggasztó a tervezett reklámadó, idézném:

  • gyengítené a gazdaságot
  • állások százai szűnnének meg
  • a közkedvelt műsorok jó része megszűnne
  • a gazdaság katalizátorát gyengítenék
  • a Magyarországon adózó médiumok versenyhátrányba kerülnének
  • a médiumok áraival a fogyasztási cikkek árai is emelkednének
  • az emelkedő média árakat a kis- és középvállalkozások nem tudnák megfizetni
  • a csökkenő reklámfelületekkel az információk is csökkennének
  • a szakmával nem tárgyaltak a várható következményekről
  • belátható gazdasági hátránya keletkezne az országnak
  • minden reklámra fordított forint 4,7 forintot termel, amely hiányozni fog a gazdaságból
  • a reklám több, mint 800 milliárdos gazdaságélénkítő hatása kerül veszélybe
  • gátolná a tisztességes versenyt
  • gátolná az innovációt
  • gátolná a technológiák fejlődését
  • a médiumok fenntartási költségeinek 95%-át kitevő reklámbevételek kiesése számos médium halálát jelentené
  • csökkenne a reklám fogyasztást támogató szerepe
  • reklámipart segítő hazai vállalkozások gyengítését, vagy megszűnését eredményezné
  • jelentősen csökkentené a gazdaság adóbevételét
  • segítené az itthon gazdálkodó és adózó vállalkozások külföldre menekülését.

Én ezek közül mindenekelőtt azt emelném ki, hogy a médiumok reklámokból élnek, a fizetős tartalom nálunk egyelőre még nem reális piaci perspektíva:  a reklámtorta szeletkéi pedig 2008 óta évről évre zsugorodnak (mivel spórol egy cég válság idején? a rezsit a rezsicsökkentés ellenére is fizetni kell, csakúgy, mint az embereket, ezért a reklámmal, bingó!). Ha a reklámbevétel csökken, zsugorodik a releváns tartalom – az információátadás – is, ez pedig a sajtószabadságot veszélyezteti. Szólásszabadság ugyanis akkor van, ha több színes, sokféle, szabad sajtótermék versenyezhet egymással a piacon.

A tévében, drága barátaim, ugyanis nem csak  Barátok közt és Jóban Rosszban van, bármilyen furcsán is hangzik, és természetesen az újságok is foglalkoznak még – a szórakoztatáson túl – a társadalom egészét érintő, lényeges kérdésekkel (már amikor hagyják őket, ugye, a szűkülő lehetőségek azonban ennek az iránynak sem kedveznének). Mivel a Facebookot vagy a Google-t egyelőre még senkinek nem sikerült megadóztatnia Európában, a hazai médiacégek még inkább hátrányba kerülnének, és – azok, akik nem múltak ki az első körben – szépen külföldre tennék a székhelyüket, ami megint csak a hazai gazdaság egészét gyengítené.

Röviden ennyi. Ezt tessék mérlegelni, mielőtt megindul a hümmögés, hogy akkor nem látjuk többet Berényi Miklóst, és – a kedvencem, a zsebben turkálós, amit soha nem értettem – “azok ott fent havi hárommillió helyett csak másfelet visznek haza majd” (hol tartozik rám, ki mennyit keres? ahogy a felelősségét, úgy a fizetését sem irigylem egyetlen kercsatorna programigazgatónak sem!).  Mi tehát nem Barátok köztet és Jóban Rosszbant, hanem sajtószabadságot kérünk, amelyre csak egészséges versenyhelyzetben van esély.

Advertisements
Eszter névjegye (828 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

13 hozzászólás Leszarom a Barátok köztet, de aggaszt a reklámadó bejegyzéshez

  1. “Én ezek közül mindenekelőtt azt emelném ki, hogy a médiumok reklámokból élnek”

    Pontosan! És EZ az, ami a diktátorokat zavarja, ugyanis az ő eszményi világukban a médiumok a diktátor kegyéből és a diktátorért élnek.

  2. Szerintem a magyar átlag nem érti az ilyen “absztrakt” dolgok működését, mint az adózás hatása a gazdaságra, sajtószabadság, és hogy ezek hogyan függnek össze, stb.

    • Épp a minap beszéltük egy ismerőssel, h liberális létemre van egy erősen diktatórikus gondolatom. nem akarnám valóra váltani, mert az a demokrácia vége volna, de tudod, ez olyan, mint boldog, hűséges házasként megnézni egy jó segget/mellett, mittoménmit, és utána hazamenni a párunkhoz. :D Szóval a korlátozott szavazójog. Csak az szavazhatna, aki:
      – ismeri a 20. század történelmét;
      – képben van az elmúlt négy év főbb eseményeivel a törvényhozásban.
      Persze, soha nem születne megállapodás, hogy milyen szakértők állítsák össze a tesztet (egy diktatúrában ez persze nem kérdés), de néha eljátszom a gondolattal… :DDDDDD
      Komolyan mondom, a legtöbb ember arra szavaz, amiről a legtöbb plakátot látja, a legszebbeket ígéri, ami a családi mintája, mások meg félelemből, oszt csáó. Eléggé szűk réteg az, aki értelmesen utánanéz a dolgoknak, és az alapján, racionálisan mérlegel.

      • Az alapelgondolás jó, de valószínűleg nehezen megvalósítható. Van pár alternatív javaslatom:
        -Minden állampolgárnak legyen szavazata. A gyerekek helyett a szülők szavaznak. A gyámság alatt élők helyett a gyámok.
        -A mandátumok kiosztásakor a le nem adott szavazatok is számítsanak. Ha az ország 30%-a nem szavazott, akkor a mandátumok 30%-a kiosztatlan marad. De, itt jön a bónusz: törvényhozáskor az üres mandátumok is szavaznak tartózkodással. Példa: most 200 mandátum van. Ebben a rendszerben egy törvény akkor megszavazott, ha legalább 100 (+1?) képviselő igennel szavazott, függetlenül attól, hogy hány mandátum van kiosztva, és hogy hány képviselő nem ment el szavazni.
        -A mandátumok érvényességi ideje legyen arányos a részvétellel. Például 50%-os részvétel esetén 2 évre szóljon a megbízás. 75%-os mellett 4 évre, stb. A pontos értékek kidolgozandók.

        Így egy alacsony támogatottságú kormány csak rövid ideig lenne hatalmon, és akkor se lenne nagy mozgástere, és az “egyiksem” opció is megvalósulna.

      • Szerintem meg legyen kötelező szavazni, mint Belgiumban. Plusz társadalmi, állampolgári ismeretek nyomatása iskolában kötelező jelleggel, de szigorúan kulturált vitára téve a hangsúlyt.

      • közgazdasági alapismeretek is kellene…, de komolyan.
        adók, adórendszer célja, szerepe, működése, hatékonyságának megítélése (neadjisten hatékonyságuk mérése)

  3. Hihi, az értelmiségi köztudatban ugye az van, hogy aki Barátok köztöt néz, az suttyó. Most kiderült, hogy aki örül annak, hogy a reklámadó miatt nem lesz végre Barátok közt, se a Mensa-klub tagja.

  4. egy 10% körüli reklámadót indokoltnak és elfogadhatónak tartanék. szégyelljem magam össze-vissza-szét?

1 visszakövetés / visszajelzés

  1. Orbán Gáspár, aki (nem) közszereplő | Eszter's Offtopic

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: