Először és utoljára az igazi csíki médiahisztiről
Én tényleg óriási rajongója vagyok az Igazi Csíki Sörnek (most is itt van a spájzunkban vagy hetven üres üveg), a Heinekent meg nem szeretem (a Sopronit mondjuk már igen), de a székely sör gyártóinak médiahisztije mérhetetlen viszolygással tölt el. Először és utoljára írok a témáról, mert hiába a tucatnyi cikk, még mindig sok helyen látok bojkottra biztató profilképet és románellenes kirohanásokat, és ez végtelenül elkeserít.
Tévhit: a román bíróság direkt a székelyekkel cseszett ki.
A valóság: ez nem egy román-székely ellentétre épülő becsületbeli ügy, hanem egy védjegyvita.
A Csíki és a Ciuc hangalakok valóban nem igazán keverhetők össze, hiába jelenti mindkettő ugyanazt, ahogyan a két termék dizájnjában is csupán annyi a hasonlóság, hogy mindkettőben van piros, még ha a színnek más árnyalata is. A probléma viszont az, a Ciuc sört a székelyek az Igazi Csíki megjelenése előtt úgy emlegették, hogy “a csíki sör”, és ebben az értelemben – ha össze nem is feltétlenül keverhető a kettő – az Igazi Csíki egyértelműen a román versenytárs sikerére épít. A tény az, hogy az Igazi Csíki Sörnek nincs jogerősen bejegyzett védjegye, míg a Heineken termékének van: Igaziék úgy kezdték el a forgalmazást, hogy nem volt jogerősen bejegyzett védjegyük. A METRO áruház és a METRO újság sem volt kontextusban összekeverhető, az előbbi mégis névváltoztatásra kötelezte az utóbbit, mert a névhasználatot a saját brandjére ártalmasnak találta, és az újság pechjére ők védték le előbb a nevet. Ez ilyen egyszerű, nincs mögötte nemzeti hevület, illetve ha van is, az nem befolyásolja a végeredményt: egy román termékkel is ugyanezt az utat járták volna meg a jogtulajdonosok.
A politikai hangulatkeltés egyébként olyan jól sikerült, hogy Szijjártó Péter fel fogja vetni az ügyet a február végi magyar-román külügyminiszteri találkozón. Jelezni fogja a román félnek, hogy “az ítélet komoly aggodalmat kelt az erdélyi magyarok körében, akik ezt nyelvhasználati jogaik korlátozásaként értékelik”. Nyelvhasználati jog, kérem szépen… mintha a név azért került volna tiltásra, mert magyar nyelven van, és nem pedig azért, mert egy vetélytárs nevére hajaz, aki ezt aggályosnak találta!
Tévhit: Az idegen kézben lévő multi szemét módon tönkreteszi a becsületes helyi kisemberek kézműves manufaktúráját.
A valóság: Nem tesz tönkre senki senkit, csupán névváltoztatásra kerül sor, ráadásul az Igazi Csíki Sör mögött részben – 50 százalékban – ugyanúgy holland tőle áll, ahogyan a Heineken mögött is. Mellesleg a Heineken romániai gyárában szintén többszáz becsületes székely kisember dolgozik, kézműves manufaktúráról pedig szó sincs a történetben!
A román-magyar harcon kívül csak egy dolog van, ami több ember kezébe adna kézigránátot: ez pedig a multi és a kisember heroikus küzdelme “ebben a zord, elüzletiesedett világban”, ahol már semmi sem olyan, mint régen. A gond azonban az, hogy az Igazi Csíki Sör egyrészt soha nem volt kézműves termék, még ha a gyártók – a fogyasztók bizalmával nem kicsit visszaélve – hirdették is magukat ezzel a címkével, másrészt pedig a Ciuc-t forgalmazó Heineken romániai gyárában szintén többszáz magyar anyanyelvű ember dolgozik. Ha a Heinekent bojkottáljuk, ezeknek a székelyeknek a munkája ugyanúgy veszélybe kerül.
Tévhit: Akárhogy is, így most egy csodálatos, minőségi terméknek kell búcsút mondanunk...
A valóság: Hiába a gyűlöletkeltésre és uszításra is alkalmas mártírmarketing, az Igazi Csíki Sör nem szűnik meg, csak új nevet kap.
Óriási, a valósággal köszönőviszonyban sem lévő csúsztatás, hogy bezáratják őket, bezúzatják termékeiket és munkanélküliek lesznek dolgozóik… annyi van, hogy a bírósági döntés értelmében új néven folytatják, vagyis új címkét nyomnak a már legyártott termékekre (az Igazi Tiltott Sör a kissé melodramatikus választás). Az igazság az, hogy az ügyből az Igazi jól jön ki, mivel így még azok is találkoztak most a sör nevével, akik azelőtt egy szót sem hallottak róla, nagyon helytelen, kártékony lépés volt ugyanakkor ebbe a regionális márkavitába belekeverni a székely testvéreink iránti szolidaritást, és előadni azt a fajta hattyúhalált, amire a feloszlást üzleti okokból bevető kivénhedt rockzenekarok építik utolsó koncertjük marketingstratégiáját.
Nem mondom, hogy bojkottálni fogom ezentúl az Igazi Tiltott Sört, mert ettől még “jó cucc” marad, de most speciel nem a sör miatt van keserű szájíz a számban, ahogy erre a történetre gondolok. Azt hiszem, be is tolok gyorsan egy Ászokat, mert bennük még nem csalódtam…
(((Háááát… A Soproni is csodásan váltja aprópénzre a nemzeti érzést, ráadásul nem egyszer a legrosszabb sztereotípiákra épít a reklámokban (vég- és oknéli káromkodásra legyünk büszkék?), és a legrosszabb táplálkozási szokásainknak tapsikol.)))
Még jó, hogy boros vagyok. :)
Mindazonáltal megint jól összeszedted. :)
Egyetértek veled, undorító amit csinálnak, egyszerű nemzeti manipuláció. Már első perctől az volt, nekem már akkor sem volt szimpatikus, ez az “igazi” jelző annyira felsőbbrendűségre utalt… simán lehetett volna székely sör vagy bármi, ami arra a régióra utal, de nem, mert makacs székelyek vagyunk s csak azért is megmutatjuk, hogy ez az igazi csíki.. Anno megkóstoltam, nem volt rossz, de ez a brand építés végtelenül undorító, játszanak másokkal, ne velem!
Nyilván ízlés dolga, szerintem nem finom. Innentől nem érdekel semmiféle hiszekegyhazában marketing.
De ha ízlene? :)