Aktuális

Ma a 8 általánost nem végzettek, holnap a féllábúak?

Aligha van olyan ember, aki egy állatias ösztönre épülő agresszo-primitív kocsmapolitikai megnyilvánulás hallatán ne döbbent volna le, hogy “jé, és ennek az embernek épp ugyanannyi ér a szavazata, mint az enyém!”. Biztos vagyok abban is, hogy a 20. század történelmét egyáltalán nem ismerők ostoba tárgyi tévedései kapcsán is sóhajtottunk már sokan: kellene valamiféle alapvető intelligenciát és általános műveltséget mérő cenzus, ami kiszűri a legsötétebb koponyák voksait. Bármennyire kecsegtető is azonban ez a vízió, Dúró Dóra és a Jobbik javaslata az általános választójog korlátozásáról – a nyolc osztályt nem végzettek kizárása – az egyik legijesztőbb dolog, amit valaha is felhozott a párt.

kép: pixabay.com

Magyarországon a népesség 3,2 százalékának, azaz mintegy 250 ezer embernek nincs meg a nyolc osztály végzettsége. Pontosan tudjuk, hogy a többségük nem olyan háttérből érkezett, mint a társadalom szerencsésebb többsége, hanem bizony a legnyomorúságosabb sorsú családok sarjai. Az ő esetükben sem az anyagi, sem a morális támogatás nem volt meg ahhoz, hogy tanulmányaikat ne szakítsák meg idő előtt: a többségüket dolgozni – rosszabb esetben koldulni, lopni – zavarták kamasz korukban, az otthonukban pedig nemhogy segítség nem volt a tanuláshoz, de többnyire még számos visszatartó erővel is találkoztak az alkoholizmustól a családon belüli erőszakon át a bűnözésig. Az tehát, hogy nem szereztek szakmát, nem tettek érettségit nem önmagában az ő hibájuk, hanem a kedvezőtlen körülmények következménye. Őket emiatt büntetni elképesztő szociális érzéketlenségre, a humánus gondolkozás teljes hiányára vall.

Fontos továbbá emlékezni, hogy az iskolai végzettség csak részben tükre a műveltségnek (lexikális tudásnak), az intelligenciához pedig már vajmi kevés köze van. Múlt héten a tanyán több egyszerű, “kevés iskolájú” vidéki emberrel is alkalmam nyílt beszélgetni, és akaratlanul is elgondolkoztam: vajon mi is az intelligencia? Merthogy ő ugyan nem járatos történelemben, irodalomban, fizikában, nem mindig egyezteti jól az alanyt az állítmánnyal, viszont tudja, hogyan kell kerti vécét emelni és tisztítani, vályogházat építeni, disznót és csirkét vágni, kecskét elletni-fejni és sajtot készíteni… tehát az ő túlélési esélyei a jobbak az adott közegben, mint az enyémek. Arra jutottam, hogy az intelligencia egy sajátos mix: az alkalmazkodóképesség és a kreativitás elegye, és bizony nem csak logikai vagy verbális téren lehetsz intelligens, hanem minden olyan területen is, amit az adott közeg kíván. Csak az utóbbit nem mindig mérik. Ezek az emberek tehát buktak ugyan egyszer-kétszer és tizennégy évesen már kimaradtak az iskolából, de ez nem jelenti azt, hogy nem tudhatják, mi jó és mi nem jó nekik. Sőt.

Ennél jóval súlyosabb – nem csak a legszegényebbeket, hanem mindannyiunkat érintő – probléma, hogy ha az általános választójog bármilyen szinten is csorbul, sosem tudhatjuk, kik lesznek a következők. Ma a 8 osztályt nem végzettek, holnap a 130-as IQ alattiak, holnapután a sötétebb bőrűek, hétfőn a kettős állampolgárok, kedden a zsidók, szerdán a homokosok, csütörtökön a szinglik, pénteken a gyermektelen párok, szombaton az minimálbérnél kevesebből élők, vasárnap a nők? Ha a nagy nehezen, rengeteg vér és könny által megszerzett általános választójogból bármilyen csoportot is kizárunk, egyetlen lépés kell csupán ahhoz, hogy újabb és újabb csoportokat közösítsünk ki. Márpedig ha ez megtörténik, akkor ezeknek az egyébként is hátrányos helyzetű embereknek nem lesz képviseletük a közéletben, tehát még jobban perifériára szorulnak, a nyomor pedig újrateremtődik.

Az utóbbi időben gyakran látom, hogy a Jobbik úgy szeretné “megoldani” a mélyszegénység, illetve azon belül is az integrálatlan cigányság sorsát, hogy egyszerűen kitiltja, betiltja őket, letiltja a nekik járó juttatásokat (lásd a családi pótlék megvonása a nyomorban élőktől és a fiatalon gyereket vállalóktól), ami kicsit abszurd módon arra is emlékeztet, ahogyan a saját nemükhöz vonzódó állampolgártársakat kezelné: betiltaná őket is, prájdostul mindenestül. Azt gondolom, hogy a periférián élők kiközösítésére épülő megvonás nem megoldás semmilyen társadalmi problémára, hanem valami egészen más. Olyasmi, amiről inkább a végső megoldás szókapcsolat jut eszembe, pedig irtózom attól a demagóg politikai gyakorlattól, amikor a Jobbikot lenácizzák.

Közben pedig nem és nem. Hiába hisszük, hogy ha a problémát letakarjuk, a probléma megszűnik: nem fog. Ahhoz annál sokkal több befektetésre, sokkal hosszabb időre van szükség. Lehet kezdeni rögtön a mélyszegénységben élők iskolai felzárkóztatásával…

 

Advertisements
Eszter névjegye (843 Bejegyzés)
Üdvözöllek. Barok Eszter a nevem (nem véletlen a domain sem!), örülök, hogy benéztél hozzám. Foglalkozásom szerint szerkesztő, cikkíró, fordító, blogger, szöveggyáros vagyok. Én írom ezt a naplófélét. Nem kell mindenben egyetértened, az viszont elvárás, hogy tisztelettel kezeld a sajátodtól eltérő véleményeket. Van egy klassz kis közösség, jókat szoktunk beszélgetni itt.

12 hozzászólás Ma a 8 általánost nem végzettek, holnap a féllábúak? bejegyzéshez

  1. Egyik politológus haverral szoktunk erről együtt gondolkodni. A választójog klasszikusan az az érzékeny politikai téma, amelyet megbolygatva azonnal az az érzésünk, hogy előnybe juttatná ezt vagy azt a pártot.
    Az ötlet nem rossz egyébként, csak nem a Jobbik szájából. :)

    A mi beszélgetésünk esetében is felmerült a szelekció oktatási alapon, de be kellett ismernünk, hogy a bizonyítvány nem lehet fokmérője egy ember értelmének és a benne rejlő potenciálnak. Ezt a saját bőrömön is megtapasztaltam, hisz csak érettségim van, nem volt anyagi lehetőségem felsőoktatási intézményben tanulni.

    A leszűkítés helyett mi súlyozott rendszerről ábrándoztunk, amely egész és fél szavazatokkal számolna életkori megkötéssel.

    A felső korhatár 65 év lenne. A Brexit kapcsán épp arról volt szó, hogy olyan idősebb réteget lehetett megszólítani és bevonni egy komoly döntésbe, mely az idealizált, kimosott emlékekre alapozott, megtévesztve a kevésbé tájékozott választókat. Aztán jogosnak érzem azt a felvetést is, hogy nagy részük +10, +15 év múlva már nem részesül a “Brexit előnyeiből”. Szóval 65 felett 0.5 erejű szavazati erő járnak nekik. Ez persze gonosz dolog, de nézzük az alsó korhatárt.

    Az alsó korhatár viszont 14 év lenne, ez is 0.5 erejű szavazatokkal. Arra gondoltunk, hogy a politikai szerepvállalás a szavazások nyomán, mint részvételi demokrácia nincs kellően kidomborítva az oktatásban, vagy úgy egyáltalán. Nem érzik a szavazatuk súlyát, nem “gyakorolják a demokráciát”, ám ha fiatalabb korukban már bevonnák őket az országot és végtére is az ő jövőjüket is érintő döntésekbe, talán felelősebb joggyakorlást tenné lehetővé a részükről.

    Persze ehhez mind nélkülözhetetlen a tájékoztatás, az hogy az országos médiát ne zabálja fel a kormány és maradjon még szabad véleménynyilvánítás. A cél a társadalom átformálása lenne és kb. 30-50 év múlva éreztetné a hatását igazán. Persze ez utópia.

    Addigra más politikai rendszerek is megjelenhetnek. Már most is a jobb és bal helyett a politikában a “globalizmus” vs. “nacionalizmus” trendjei feszülnek egymásnak.

  2. 250 000 ember lesz az

  3. Túl azon, hogy ez az elképzelés ebben a formában nettó nácizmus, muszáj kicsit röhögnöm: ha tényleg megvalósulna, az hatalmas öntökönlövés lenne a Jobbik részéről, mert a szavazóbázisuk igen jelentős része a keleti országrészek és zsákfalvak alacsonyan edukált népességéből tevődik össze.

  4. engem az érdekelne, mi lenne az érzékelhető hátrány az általános iskolát sem végzettek számára a szavazati jog elvételével,ami miatt ezt a blog is “büntetésként” aposztrofálja. Mármint a tényleges hátrány, mert azt nem találom ebben a remekműben, mely elvben az ő jogaikra irányítaná rá a figyelmet.Miközben nem is,hisz csak azért áll ki az iskolázatlanok jogaiért mert fél nem lesz aki kiálljon majd más csoportok jogaiért. Amúgy a puszta szavazati jog megtartása szintén nem fogja megoldani az iskolázatlanság problémáját.Ennyi összevisszaságot egy írásban ritkán olvasni.

  5. akkor a CR sem szavazhat majd mert 6 általánosa van csak

  6. A tanyán láttál egy csomó egzotikus dolgot, persze, hogy az ottaniak túlélési esélyei helyben jobbak, születésük óta látják, mi hogyan van, de Bp.-en ők is csak lesnének. Ki miben nő fel, abban tájékozottabb. De azért nem kell a csirkelevágást misztifikálni :)
    Értem én, hogy az alapvető jogot félted, de a legfontosabb, hogy hogy lehet, hogy valaki még napjainkban sem tudja elvégezni a 8 általánost sem, akármi akadályozhatja ebben, hogy lehet ezt tűrni az állam részéről?

    • Nem is a csirkevágás per se, nem véletlenül mondom, hogy alkalmazkodóképesség+kreativitás. Aki rájön, hogyan optimalizálhatja energiáit és forrásait, az az intelligens.

    • Azért vannak azok az életkörülmények, amik igen komolyan befolyásolják, hogy nem végzi el a nyolc osztályt valaki.
      Anyám remek példa rá: 6-os volt, mikor az anyja meghalt. Szétesett a család, az apja éjt nappallá téve dolgozott, hogy meglegyen a betevő falatjuk. Elkanászodott, elhúzták a barátnői, aztán kimaradt a suliból. De tudnék még hasonló példákat hozni.
      Namost tegyük fel a legalapvetőbb kérdést: hány általános iskolás gyerek szeret iskolába járni? Asszem bő 30% alatt lennénk.

      Egy 12-13 éves gyerek képes felfogni az általános iskola elvégzésének fontosságát? Én még nyolcadikban is valami büfé szakra akartam menni a középsuliba, ahová nem kell felvételi. Éppen anyám volt az aki addig erőszakoskodott míg fel nem vettek 4 éves szakra, a környéken az egyik legjobbra.

      Ha a gyereken múlik, a szülő nem fogja (mert nem akarja, vagy nem tudja) és adott egy bizonyosfajta környezet, akkor automatikusan a könnyebb utat fogja választani. Egy ilyen döntés nem eredményezi, hogy az ember komplett idióta. Kamasz fejjel hoz egy előnytelen döntést, melynek csak jóval később issza meg a levét.

      Ismerek diplomás embereket, akik nehezen tudják egyeztetni az alanyt az állítmánnyal és iszonyat zárt világképük van.

      Eszternek abban igaza van, hogy a választói cenzus még jobban megosztaná a társadalmat és ez, a jelenlegi helyzetben nagyon nem hiányzik.

      • A többség, aki nem végzi el az általánost, nem tehet róla. Nem volt olyan a családi háttér, ahol ez érték lett volna, aztán 16-20 éves kora között már család, gyerek, ideje nem igazán marad erre. Pláne, ha motivációja nincs, mert háztartásbeli vagy gyári munkás: a segédmunkához nem kell nagy végzettség. Sajnos ez ilyen. Ne legyünk idealisták, nem mindenki akkora lélek és elme, hogy a sanyarú gyerekkor után estin leérettségizik munka és család mellett, és aztán még tovább tanul. Persze, ilyen is van, de sajnos egy rétegre ez nem jellemző, és ne csak nem idén barnult testvéreinkről van szó.

  7. bocsánat, a hsz ” venagancsos”-nak szól.

  8. Szerintem a Brexit és Trump megválasztása után sokan elgondolkodtak az általános választójog kérdésén: jó-e az, ha mindenki szavazhat – beleértve a tudatlanokat, a megvezethetőeket, a trollokat, a poénból hülyeséget beírókat, a nem gondolkodókat, a helyből hülyéket, azokat, akik érzelmi alapon szavaznak stb. De nyilván nem lehet így hozzáállni, hiszen ki mondja meg, ki ne szavazhasson? Végzettséghez is lehet kötni a szavazati jogot, hiszen van erre példa a történelemben, de azt is tudjuk, hogy a végzettség nem jelent semmit, vagy legalábbis nem sokat.

    A választójog szűkítésével nem hiszem, hogy előbbre lépne az emberiség, pont ahogy írtad, ma a nyolc osztályt el nem végzettek nem szavazhatnak, holnap meg már kik nem? A gond szerintem a politikai élet átláthatatlanságában van: ha valaki általánosságban nincs tisztában a demokrácia működésével, és nincs képben az épp aktuális politikai helyzettel, akkor könnyen összezavarodhat. Azt sem tudja az emberek többsége, hogy a demokrácia nem csak úgy van, hanem tenni is kell érte, az embereknek, az állampolgároknak, aktívan, gondolkodva, cselekedve. Emellett fel kell ismerni a manipulációt, a demagógiát, olvasni a sorok között, és nem árt tudni a nemzetközi helyzetről se valamennyit. Ha azt szeretnénk elérni, hogy az országban jobb legyen a helyzet, akkor ezekről kéne többet megtanítani az embereknek – mondjuk gyerekkortól az iskolában – nem pedig hozni egy látszatintézkedést, aminek haszna nem lesz, ellenben nagyon rossz üzenete van.

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: