Aktuális

Toplista a háló fogságából – a legnagyobb netfüggő slágerek

TOPLISTA A HÁLÓ FOGSÁGÁBÓL – avagy a legnagyobb netfüggő slágerek

Mi a közös a drum & bass, eurodance, induszt metál és punk pop bandák netezési szokásaiban? – Mind függők…

[origo]

John B

[origo]Amikor a mobiltelefonok szinte egyik napról a másikra elözönlötték a piacot, még fölösleges luxusnak tartottam a marokfont. Eltelt pár hónap, s lassan én is beadtam a derekamat, másfél évvel később pedig már néhány kósza “elveim vannak”-ismerősön kívül nem maradt ember az országban, aki ne lett volna bármikor elérhető (még akkor is, amikor nem vágyott rá különösebben, hogy elérjék). A következő lépés a kommunikáció abszolút elektronizálásának útján persze a szélessávú net havi tarifáinak padlóra küldése volt; a japán turisták vakutüzében ábrázolt, ósdi melegítőbe bújtatott “utolsó szabatnethasználó” júzer főszereplésével készült reklámmal a betárcsázós móka korának végleg befellegzett. Napjainkra tehát az internet és az online csevegés széles skálája olyannyira a mindennapok szerves részévé vált, hogy amikor csengőhangot töltesz le, szinte már várod, hogy jön vele egy google toolbar is bónuszként. Mindezek fényében talán cseppet sem meglepő, hogy a netcsevely és a mobilmánia a zene világát sem hagyta érintetlenül. És hogy ki mint vesztette el a szüzességét?  Erről olvashatsz az alábbiakban.

1. John B + Myspace
John B – Stalking You On Myspace
Műfaj: drum & bass, electronica
Kiadás éve: 2006
Eredet: Anglia
Az abszolút esszencia: “I have more myspace friends than Jesus”

John B egy kedves, fiatal angol DJ, aki arról híres, hogy nem teljesen komplett. A Myspace.com a világ legnagyobb közösségi portálja, felhasználóinak száma Magyarország teljes népességnek tízszeresével vetekszik. Az eredmény: egy szinte már önálló életre kelt projekt, a Stalking You On Myspace.

A fülbemászó trance alapokkal vastagon megtámogatott d’n’b kompozíció a myspace-függőség kérdéskörét járja körbe (ezt akkor érzed át igazán, ha te magad is ismered a problémát – akarsz róla beszélni?). Az átlagos myspace-kattintó júzer online ceremóniáit kitűnően érzékeltetik a verzék alá kevert alámondások (“youR so hot“, “send me a new pic comment” és a többi). John B visszafogott “szerény angol fiú vagyok a szomszédból” cockney akcentusával szöges ellentétben áll a tizenhat éves középosztálybeli amerikai tinicsaj rágógumiforgató affektálása (a túlaszpirált zöngétlen plozívák a hangsúlyos szótagok elején és a triftongussá nyújtott kettőshangzók minden nyelvészpalánta számára orgazmikus élményt nyújtanak, minthogy kiválóan illusztrálják a 21. század kaliforniai ifjoncok nyelvjárását), ám a sokszínű szociokultúrális nyelvi élményt a laza elektronikus hangzás teszi igazán kúllá. Kiváló partinóta, de otthoni hallgatásnál is maximálisan megállja a helyét.

4. Jonas Altberg és a svédtorna
Basshunter – Boten Anna
Műfaj: electro pop – euro dance
Kiadás éve: 2006
Eredet: Svédország

[origo]A bót egy mesterséges intelligenciával rendelkező számítógépes program, amit általában chatszobák op-joggal felruházott “takarítójaként” alkalmaznak a rend fenntartása érdekében. De vajon melyik megveszekedett kockabolond geeknek jut eszébe, hogy kellemes elektronikus alapokba ágyazott nótát írjon egy mIRC-en összeszedett bótról, amiről hosszú és kimerítő csetelés után kiderül, hogy nem is bót, hanem egy nagymellű, szőke csaj? És vajon mi visz egy 22 éves, szőke, kékszemű, kisportolt svéd fiatalembert arra, hogy dalban mondja el a DotA nevű számítógépes játék iránt érzett szenvedélyét? A Basshunter művésznéven futó Jonas Altberget nem ismerjük személyesen, de egy valami biztos: a Boten Annát és a Vi sitter i Ventrilo och spelar Dotát elég egyszer hallani ahhoz, hogy napokig ne tudj mást dudorászni a fürdőkádban.

Skandináv elektropop egy tündéri szöszi fiúcska tolmácsolásában, természetesen svéd nyelven – amit állítólagos antipop csengése miatt már az ABBA, a Roxette és az Ace of Base is messze elkerült (nem értjük, miért). Basshunter ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – alig egy év leforgása alatt durván befutott az egész világon, megaszerződést írt alá a Warner Music-kal, és ezekeben a napokban árasztja el az amerikai piacot a stílszerűen LOL <(^^,)> néven futó album a Boten Anna kislemez társaságában (utóbbi nemzetközi piacra tervezett klipjéhez január-februárban a myspace-en csaj-toborzás zajlik; jelentkezz, ha szívesen hozzámennél feleségül és kiköltöznél Halmstadtba :)).

[origo]

Basshunter

[origo]

Marilyn Manson

2. Manson és a felhasználóbarátság
Marilyn Manson – User Friendly
Műfaj:
indusztriál metál
Kiadás éve: 1998
Eredet: Egybesült Állatok
Az abszolút esszencia: “Deleted the ones that you’ve fucked”

[origo]A mindenki számára elérhető modern technika vívmányai közé tartoznak a felhasználóbarát, illetve magukat annak nevező rendszerek (például a Linux ugye nem az). A Marilyn Mansont pedig senkinek sem szükséges bemutatni. A “sátánista főpap” és hivatásos botrányrocker művészetének mélysége már akkor kételyeket ébresztett az egyszerű földi halandóban, amikor pár éve a bulvársajtó arról cikkezett, hogy szájba szexualizálta ex-basszusgitáros kollégáját, Twiggy Ramirezt egy színpadi show kedvéért, majd egy hollywoodi party keretein belül gratulált Christina Aguliera kisasszonynak vadiúj domborulataihoz. Elképzelhető, hogy Brian Warner (mert eredetileg így hívják csórikámat) szenzációhajhász lenne? Mindegy, azért felhaszálóbarátnak még nevezhetőek nótái.

Az ingyenesen letölthető számítógépes szoftver ne várjon sokat gazdájától; azonnal megy a kukába, amint kijön egy újabb, profibb editon. “Nem vagyok szerelmes beléd, de azért b****** továbbra is, amíg nem találok jobbat” – vallja be bizalmasan az obszcén glamsztár, aki helyett mellesleg nemrég töltött le új szoftvert kedves neje. Hát, így mennek ezek a dolgok, úgy látszik.

[origo]

Chumbawamba

3. Chumbawamba + Bill Gates
Chumbawamba – Pass It Along
Műfaj:
pop-punk
Kiadás éve: 2000
Eredet: Anglia
Az abszolút esszencia: “Where do you want to go today?”

[origo]A Chumbawamba harcos nagybrit csapat leginkább “Tubthumpting” című opuszával lopta be magát a rádióhallgató közönség szívébe hosszú évekkel ezelőtt. A hová-szeretne-ma-menni kérdésfelvetés Microsoft kopirájtjai közé tartozik, még azokból az időkből, amikor a Microsoft és az Internet Explorer kötelezően kéz a kézben jártak egymással. “Egy virtuális office egy virtuális házban, hogy sose kelljen keresztülhajtanod a város rosszabb környékein…” – dalolja csapat nem titkolt iróniával, hiszen a 90-es évek közepén hirtelenjében elszabadult online kommunikáció árnyékában félő volt, hogy az embereknek a jövőbe már nem áll érdekében elhagyniuk otthonukat, hiszen az ég adta világon minden elintézhetnek virtuális úton.

A lánclevelek és spamek okozta nyomás már évekkel korábban is létezett, így érthető, hogy az anarchizmust alapértékei között számontartó Chumbawamba WYSIWYG (vagyis “what you see is what you get” – azt kapod, amit látsz, az automatikus internetes szerkesztőprogramok hívószava) című albumán jól odamond a netfüggőknek: “Add csak tovább, íratkozz fel rá, kapcsold ki. Küldd el ezt a számot húsz embernek, írd a végére a neved, ne szakítsd meg a láncot. Add tovább az egér szavával, ments meg a világot, ne hagyd el otthonod…”

[origo]

John B

Eredeti link: http://t-online.hu/tiniportal/20070126johnbeta.html
Megjelenés ideje: 2007. január 26.

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: