Aktuális

Királyi vagy kereskedelmi

– avagy: tata, irány a sor végére!

Közszolgálati televízió mindenkori pártpolitikától független híradóval vagy királyi tévé, mely az éppen hatalmon lévő kormány szócsöve? A rendszerváltást követően valamennyi többségi párt igyekezett befolyása alá vonni az 1957-től működő Magyar Televíziót, s a kereskedelmi csatornák megjelenése csak még inkább elmélyítette ezt az ádáz küzdelmet. Persze vitatható, mi vezetett az MTV Híradó sovány nézettségéhez: a vélt vagy valós kormánybarát attitűd vagy esetleg a profitorientált amerikai licensz-trenddel lépést tartani képtelen apparátus?

Noha egy közszolgálati csatorna fő szempontja – ideális esetben – soha nem a nézettség, a hazai tévénézési szokások megértéséhez fontos adalék lehet a következő tény: míg egy átlagos hétfői napon az RTL Klub Híradót 1 267 926-an látták a teljes lakosság köréből, az MTV Híradójára csak 662 094 fő volt kíváncsi. (2007. november 5.-i adatok.) Nem szükséges komoly számtantudás ahhoz, hogy lássuk: csaknem feleannyian voksoltak az MTV-re, mint a kereskedelmi csatornára. Ha hozzátesszük, hogy a reklám-szempontból fontos 18-49 közötti korosztály jelentős hányada főműsoridőben az RTL Klubot nézte, már könnyű kitalálni: az MTV nem csak kevesebb nézőt vonz, de ezeknek nagy része az idősebb, jobbára nyugdíjas korosztályból kerül ki.

A korosztály-kérdés persze még akkor is teljességgel érthető, ha elvonatkoztatunk a két csatorna születési idejétől és célcsoportjától, hiszen az RTL Híradó eleve két, zömében fiataloknak szóló kibeszélőshowt követ, kerek egy órával az MTV Híradó előtt. A 20.40-kor kezdődő Barátok közt pedig jó ideje olyan húzónév a nézettségi táblázatokon, melynek komolyabb ellenfele aligha akad. Így nem meglepetés, ha az ifjabb korosztály nem csupán a Híradóra marad „a Klub” kötelékében, hanem egy órával később sem kapcsol a jó öreg királyi kollégára.

Azt is jól láthatja akár a Marsról földre szakadt, magyar médiaügyekben járatlan néző is, hogy az RTL Klub hírműsora már tematikájában és dizájn-elemeiben is fiatalosabb, mint az MTV híradója. A teljes igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy az utóbbi pár évben pontosan ezt az igényt igyekszik kielégíteni az MTV is: dinamikus, mozgó elemekkel telített stúdiókép és persze a hagyományos híradó műfajhoz képest egyre inkább előtérbe kerülő infotainment jelleg – mindenáron. És persze vajmi keveset érne mindez új arcok és fiatalos külső nélkül, bár valljuk be: Novodomszky szőke loknijai vagy D. Tóth Kriszta kamerabarát fiús bubija labdába sem rúghat Erős Antónia hétről hétre változó tépettségű, a rikítólila legvadabb árnyalatait felvonultató hajkölteményei mellett.

No meg persze arról se feledkezzünk meg, hogy párosan szép az élet: míg az RTL Klub a páros műsorvezetést részesíti előnyben, a Magyar Televízió zömében magányos farkasokat kínál a nézőnek. Náluk azonban lényegesen üdébb és változatosabb képet ad egy mosolygós fiatalember és egy csinos hölgy a képernyőn.

Érdekes adalék továbbá, hogy az MTV Híradó átlagban két és fél percet szán egy témára, ezzel szemben az RTL Klub jellemző módon másfél perces blokkokra tagolja az adást. Egy kereskedelmi csatornán az ideális soundbite tíz másodpercre rúg, a királyi adókon azonban szeretik alaposan „megbeszéltetni” még a névtelen járókelőt is. Ez persze nem feltétlenül baj, ám kérdéses, mennyire van erre ma ideje – vigyázat, közhely következik – a felpörgetett életstílust folytató, modern embernek.

Mindent egybevetve: a kérdés nem feltétlenül az, hogy vajon miért nézik kétszer annyian az RTL Klub híradóját, mint az MTV hírműsorát. Azon sem érdemes órákig filozofálni, hogy miért kattint egyre kevesebb fiatal az első magyar csatornára este fél nyolc körül. Az igazán fontos dilemma inkább az: ha már egyszer nemzeti és közszolgálati adóról beszélünk, vajon miért száll be a Magyar Televízió is az egyre élesedő nézettségi háborúba? A nagypapakorú (nyolcvanöt esztendős) BBC érdekes módon infotainment jellegű hírműsor nélkül is állja a sarat Anglia vezető kereskedelmi tévéivel szemben – noha a „királyi” televíziók a világ minden szegletében kapcsolatba kerülnek a mindenkori hatalommal.

Reklámok

Örülök, hogy beszélsz, kérlek gyűlölködés nélkül tedd, miután figyelmesen elolvastad és megértetted a szöveget.

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger ezt kedveli: